Nokia vil slå Apple og Google med kort

Nokia flytter nu kampen om at være den foretrukne kort-leverandør ind på konkurrenternes hjemmebane.

Foto: BRENDAN MCDERMID
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den falmede, finske mobilgigant Nokia tager et for selskabet afgørende nyt skridt i kampen om at lokke kunderne tilbage til selskabets mobiler og platforme.

Inden for få uger vil Nokia nemlig lancere selskabets kort-løsning til henholdsvis Apples iPhones og Googles Android-system under et nyt brand "Here", skriver FT.com.

Nokia ser sin kortløsning som en stor fordel i kampen om mobilkunderne. Modsat de mange problemer med Nokias tidligere styresystem, så har selskabet længe været respekteret for kortløsningen, som bygger på opkøbet af Navteq tilbage i 2007.

Nokias udspil kommer på bagsiden af Apples egen kort-fiasko i forbindelse med lanceringen af iPhone 5, hvor Apple droppede Google Maps til fordel for selskabets egen løsning, som siden vakte voldsom kritik fra kunderne.

"Nokia er nu i direkte konkurrence med Google på tværs af de store smartphone-platforme. Dette er en logisk forlængelse af dets strategi om at gøre Maps til en horisontal teknologi på linje med Googles tilgang med søgning," siger Martin Garner, internetanalytiker ved CCS Insight til FT.com. 

"Here" til iPhone vil tilbyde talte ruteinstruktioner samt ruteangivelser til offentlig transport, men dog ikke med talte ruteinstruktioner til bilkørsel.

Nokia topchef Stephen Elop understreger, at man fortsat vil få den bedste oplevelse med Nokias kortløsning på selskabets egne mobiltelefoner.