Nokia vender tilbage som mobiltelefon-brand

Det nyetablerede firma har sikret sig eksklusive globale rettigheder for de næste ti år til at skabe en ny generation af Nokia-brandede mobiltelefoner og tablets.

Nokia havde i slutningen af 0'erne en andel af det globale marked for mobiltelefoner på næsten 40 pct., men blev siden blev overhalet inden om af aktører som Samsung og Apple, før aktiviteterne blev solgt til Microsoft. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEFAN PUCHNER

Nokia som mobiltelefon genopstår, efter at det finske selskab har udlicenseret rettighederne til varemærket til en virksomhed drevet af tidligere Nokia-medarbejdere.

Under aftalen har det nyetablerede firma HMD global sikret sig eksklusive globale rettigheder for de næste ti år til at skabe en ny generation af Nokia-brandede mobiltelefoner og tablets.

En analytiker, som Bloomberg har talt med, vurderer dog, at det bliver svært at få succes i et marked, der er præget af så hård konkurrence.

- Der skal mere til end et velkendt mærke i dette konkurrenceprægede marked. Det vil blive vanskeligt at ruske op i markedet og tilbyde noget, der ophidser det vægelsindede marked, siger Annette Zimmermann, der er smartphone-analytiker hos Gartner.

Nokia Technologies vil for salget af de pågældende Nokia-produkter modsat modtage royaltybetalinger fra HMD, der også har indgået en aftale med Microsoft om Nokia-mærket til såkaldte feature-telefoner.

HMD har planer om at investere over 500 mio. dollar over de næste tre år for at få Nokia-brandede mobiltelefoner tilbage på markedet.

Nokia havde i slutningen af 0'erne en andel af det globale marked for mobiltelefoner på næsten 40 pct., men blev siden blev overhalet inden om af aktører som Samsung og Apple, før aktiviteterne blev solgt til Microsoft.

I dag er Samsung global markedsleder med en markedsandel i første kvartal 2016 på 24,5 pct. efterfulgt af Apple med en andel på 15,3 pct. Det skriver Bloomberg News med henvisning til tal fra analysefirmaet IDC.