Nokia taget i reklamefusk

Den finske mobilkæmpe Nokia er blevet taget i et halvpinligt reklamekiks. Nu rykker selskabet ud med en undskyldning.

Foto: KACPER PEMPEL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ulykkerne fortsætter tilsyneladende med at regne ned over den finske mobilkæmpe Nokia.

Ikke nok med, at selskabet blev sablet ned på aktiemarkedet efter lanceringen af den nyeste udgave af smartphonen Lumnia forleden - techmedier verden over har i øvrigt en anderledes positiv opfattelse af de nye modeller - så er finnerne nu også blevet afsløret i reklamefusk. Det skriver markedsforing.dk

Det skete i en reklamefilm, der var konstrueret for at vise, hvor effektivt den nye Lumnia smartphones PureView-kamera angiveligt er til at lave stabile videooptagelser. Ved første øjekast ser det da også ud til, at optagelserne er skudt med smartphonen af en cyklist.

Men netmediet The Verge afslørede, at der var noget, der ikke stemte. I et kort sekund kan man nemlig se refleksionen af et langt mere avanceret kameraudstyr placeret inde i en bil.

Derfor er Nokia i et blogindlæg rykket ud med en undskyldning.

- I bagklogskabens lys skulle vi have gjort opmærksom på, at dette var en præsentation af IOS. Det var ikke filmet med en Lumnia 920. Vi beklager forvirringen, vi har skabt, lyder det bl.a. i indlægget.

Det finske mobilselskab har nu lagt en ny video på Youtube, som skulle være ægte nok. Den kan du se herunder.