Nokia skifter fra mobiltelefonen

Den 38-årige Martin Pedersen har som den første ikke-finne fået ansvaret for mobilgiganten Nokias salg i hele Norden og Baltikum. Der skal kæmpes hårdt for at skaffe fremgang – og det er ikke lækre modeller, der skal trække kunder til.

Martin Pedersen, Nokias salgsansvarlige i Norden og Baltikum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager
Med den første ikke-finne i den nordiske chefstol skal mobilgiganten Nokia gennem navigation, musik, spil og alt det andet, der ikke bare er tale, fastholde og tilkæmpe sig flere kunder på et stadig mere presset mobilmarked.

»Vi skal bort fra at sælge telefoner med tale og SMS. Det kan ingen leve af, hverken vi eller teleselskaberne. Det bliver bare noget, der er der. Vi skal ud at sælge navigation til fodgængere, hvor man ikke bare skal nå fra A til B, og så e-posttjenester for at adskille os fra de andre. Mobilmarkedet er modnet, og vi ser ikke samme fremgang i salget som tidligere. Samtidig falder gennemsnitspriserne på mobiltelefoner, og indtjeningsmarginalerne er ikke længere, hvad de har været. Vi er en entreprenørvirksomhed med en entreprenørånd, derfor skal vi vokse og vise vækst over for vore investorer i Europa og USA. Vi har dygtige konkurrenter på alle områder, men vi tror absolut, at vi kan styrke Nokias position,« siger den 38-årige dansker, Martin Pedersen, som efter to et halvt år i chefstolen hos Nokia Østrig netop har overtaget ansvaret for koncernens salg i samtlige nordiske lande og Baltikum.

Også Nokia ramt af krise
To af fem solgte mobiltelefoner i verden kommer fra Nokia. En lille milliard mennesker bruger hver dag deres Nokia-telefon. Men krisen strammer også til her. Nokia meddelte onsdag i sidste uge, at udviklingscenteret i Jyväskulä med 320 ansatte lukker, og at de 2.500 ansatte på den eneste tilbageværende Nokia-fabrik i Vesteuropa – i Salo i Finland – skal forberede sig på, at mellem 20 og 30 procent af dem på skift skal blive hjemme.

Nokia selv skal omstilles fra blot at være mobiltelefoner.

»Vi går fra at have fokus på produkter til at være en virksomhed, der leverer løsninger – lidt samme rejse, som IBM gjorde fra at producere skrivemaskiner til i dag at være en dygtig konsulentvirksomhed. Men vort udgangspunkt er det mobile, og her er kæmpe muligheder. Vi har slet ikke set begyndelsen endnu,« siger Martin Pedersen.

Nokia-butik på vej
Nokia er i dag verdens største leverandør af navigation. Den er indbygget i de nyere mobiltelefoner.

»Det er ikke bare at skulle fra punkt A til punkt B som fodgænger. Vi tager de sociale sammenhænge med: Når man går i en by, vil man vide, hvor nærmeste restaurant ligger, eller hvad kirken hedder, som man netop nu passerer. Der er et kæmpe vækstpotentiale her,« understreger Nokia-chefen.

Nokias nyeste modeller har et musikabonnement tilknyttet, så man kan hente – og beholde – sange fra Nokias netbutik. Den udvides i denne uge, hvor verdens største mobilmesse holdes i Barcelona i det nordøstlige Spanien. Nu skal der sælges software på linje med Apples succesrige AppStore til iPhone-telefonen.

Markedet for spil, ringetoner, baggrunde, videoklip, mobil-TV, påmindelser og Internet-brug ventes i år at vokse med 18 procent til en værdi af 67 milliarder dollar (388 milliarder kroner), spår analysefirmaet Strategy Analytics.

Gennembrud i 2009
En lang række af dagens mobiltelefoner kan ikke disse ting. Mange skal derfor lokkes til at skifte til mere avancerede modeller, men Nokia vil stadig levere rene »tale- og SMS-telefoner«.

»2009 bliver året, hvor vi opnår masseaccepten. Den største forhindring er ikke priserne på mobiltelefonerne, men at det skal være nemt at betjene, og at det bare skal virke, når man går ud af butikken eller får tilsendt, hvad man køber i en netbutik. Derudover skal det være gennemsigtigt, hvad man køber, og hvad det koster. Har man en gang taget feriebilleder i Kroatien og sendt dem hjem og efterfølgende fået en regning på 8.000 kroner for dataforbrug, gør man det aldrig mere. Det skal lykkes at få folk med. Vi gør det hver dag, bare ikke i den forventede volumen,« siger Martin Pedersen og understreger teleselskabernes vigtige rolle som samarbejdspartner med kunderne.

Teleselskaberne vil af med tilskuddene til 1-kronestelefonerne. Det må ramme jeres salg?

»Efter de første tre-fire måneder skal folk nok vænne sig til det, men de ved jo godt, at en mobiltelefon ikke koster en krone at fremstille. Og selvfølgelig påvirker det i begyndelsen udskiftningshyppigheden, men kun på kort sigt. På markeder, hvor teleselskaberne har skåret ned på sortimentet, er antallet af SIM-fri telefoner gået fra 0 til 25 procent på to år. Folk køber, hvad de har brug for. Vi skal levere gode løsninger og forklare, hvad de skal bruges til,« siger Martin Pedersen.

Første ikke-finne
»Jeg er den første ikke-finne, der bliver direktør for Finland. Det er selvfølgelig en stor ære, for den beslutning har været oppe at vende i Nokias bestyrelse. Jeg skal navigere lidt forsigtigt og forstå de mange beslutninger, der tages, for ligesom i Danmark kender alle i Finland hinanden, og selv om finnerne på højeste niveau er dygtige til ikke at blande sig, er det en balancegang, som dog indtil videre er gået fint,« siger Martin Pedersen.

Han er glad for at være tilbage i Danmark med hustru og to børn. Tre dage om ugen er han dog på rejse til de øvrige kontorer. For selv om video- og telefonkonferencer kan gøre meget, er det også vigtigt at mødes ansigt til ansigt, »selv om man skal være opmærksom på, at man ikke kan rejse sig ud af det«. I sidste uge var han tirsdag i Sverige, hjemme igen onsdag aften og så af sted tidligt torsdag til Finland. Færre end to ugentlige rejsedage tror han dog ikke på.