Nokia presses på alle fronter

Mobilkæmpen er ikke klar med de nye modeller og kan derfor se frem til et yderligere dyk frem til sommerferien.

Den finske mobilproducent Nokia står bag to af fem solgte mobiltelefoner i verden. Foto: Nokia Fold sammen
Læs mere
Nokia står uden de afgørende nye våben i den igangværende kamp, hvor den finske mobilgigant både bliver presset i den dyre og den billige ende af mobilskalaen.

Det fremgik tydeligt, da regnskabet for første kvartal blev fremlagt torsdag ved middagstid.

»Mobiltelefonproducenterne oplever et pres i højprissegmentet, hvor meget aggressive konkurrenter som Apple og HTC arbejder, og i det absolutte lavprissegment, hvor især lokale asiatiske spillere er ved at vågne op og sælger discounttelefoner, blandt andet i Kina. Samtidig er priserne kommet under pres, og da Nokia ikke formår at få bragt materialeomkostningerne ned i samme tempo, bliver man klemt på indtægtssiden,« vurderer aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank over for Business.dk.

Modellerne mangler

Nokia står simpelt hen endnu uden de avancerede, nye telefoner i den dyre ende, som er på vej gennem fabrikkerne men endnu ikke er kommet på markedet.

»Nokia kan ikke helt følge med konkurrenterne, og derfor er det en dårlig udmelding. Intet tyder på, at de kan løfte den gennemsnitlige salgspris i andet kvartal, og den cocktail vil gøre ondt. I tredje og fjerde kvartal i år vil der dog givetvis ske en bedring i takt med, at de nye smartphones (avancerede mobiltelefoner, red.) kommer på markedet,« siger Morten Imsgard.

Han noterer sig dog, at Nokia faktisk sælger flere dyre telefoner, som er det eneste af mobilmarkederne, hvor der i øjeblikket kan tjenes penge.

Ikke førende overalt

»Men Nokias størrelse gør, at man ikke kan være førende i alle segmenter. Derfor har vi gang på gang set, at Nokia var lidt bagud - især i den dyre ende. Andre kom med klaptelefonen, den tynde telefon, telefonen med berøringsfølsom skærm. Men når først Nokia får indhentet konkurrenterne, lykkes det finnerne at lancere produkter, der er fuldtud konkurrencedygtige,« siger Morten Imsgard.

Sony Ericsson, der ejes halvt af den japanske elektronikgigant Sony og halvt af den svenske teleudstyrsproducent Ericsson, kom i sidste uge med et overraskende godt regnskab efter mange kvartalers konstant dybere nedtur. Sony Ericssons succes skyldes, ifølge Sydbank-analytikeren, at de seneste to telefoner er gået rent ind i kraft af deres store brugervenlighed.