Nokia i modvind om Skype

IP-telefonitjenesten Skype har intet at gøre i en mobiltelefon. Det mener flere operatører, der har lagt sig ud med den finske mobiligigant.

Det er et fuldstændig forudsigeligt slagsmål - men også et slagsmål, hvor udfaldet bliver interessant at følge på længere sigt. Den finske mobilgigant Nokia har nemlig annonceret planer om at indbygge IP-telefonitjenesten Skype direkte i flere nye mobilmodeller, og det har nu vakt harme hos en række mobiloperatører. Det skriver Mobilsiden.dk.

Det er selskabet O2 og Vodafone, der protesterer heftigt over Skype-klienten, mens andre selskaber - som for eksempel 3 i Danmark - længe har taget imod Skype med åbne arme. Nokia planlægger angiveligt at indbygge Skype i alle mobiltelefoner i selskabets N-serie, hvoraf den første bliver sendt på markedet senere på året. Men altså indtil videre ikke hos hverken O2 eller Vodafone.

Utallige små selskaber har længe forsøgt at lave Skype-klienter til mobiltelefoner, men ingen har hidtil udviklet sig til noget, der bare tilnærmelsesvist har fået den succes, Skype har fået på nettet. Fordelen er, at telefoner, der har indbygget Wifi eller bare billig 3G-dataoverførsel, kan bruge dataforbindelsen til at transmittere IP-telefoni.

Det betyder dels, at man kan ringe gratis til sine Skype-venner, men også, at man kan bruge Skype-out til at ringe billigt til telefonnumre i udlandet. Det betyder besparelser for forbrugerne - men tab for teleselskaberne, der ellers har lukreret ganske gevaldigt på udlandssamtaler eller roaming i udlandet, hvor kunderne bliver flået for at bruge mobilen. Et EU-indgreb har dog gjort roaming-taksterne billigere, men prisen er stadig mange gange højere end opkald i hjemme-netværket.

Traditionelt er det teleselskaberne, der er mobilproducenternes største kunder. Selskaber som Sonofon, Telia og TDC står for salget af langt størstedelen af mobiltelefoner i Danmark. Det samme gør sig gældende i andre lande. Derfor har teleselskaberne stor indflydelse på, hvordan mobiltelefonerne udvikler sig teknologisk - og der er forretningsmæssig fornuft i at vende sig imod teknologier, der vil medføre tab for selskaberne.

Men det medfører også, at producenterne er bundet på hænder og fødder, hvad angår udvikling af visse typer tjenester, som teleselskaberne ikke vil understøtte - til skade for forbrugerne.