Nokia hæver salgsskøn, men skuffer analytikere

Mobilgiganten Nokia havde i tredje kvartal en omsætning på 9,8 milliarder euro, eller 73 milliarder kr., hvilket var mindre end de knap 10,1 milliarder euro analytikerne forventede. Samtidig blev underskuddet større end forventet, men Nokia venter nu at det globale mobilsalg falder med 7 pct., hvilket er bedre end hidtil antaget (Opdateret 12:41)

Foto: Scanpix
Det går dårligt - men lidt mindre dårligt end hidtil ventet.Sådan lyder meldingen fra den finske mobilgigant, Nokia, der ellers har været hårdt presset af finanskrisen. Nokia, der på verdensplan står for fire ud af ti solgte mobiltelefoner, måtte torsdag fremlægge endnu et dårligt kvartalstal - denne gang med et tab på 559 mio. euro. Det er et ganske heftigt fald fra et overskud på 1,09 mio. euro samme periode året før - og samtidig væsenligt dårligere end markedets forventinger.

Nokia havde indtil finanskrisens start aldrig præsteret kvartal med underskud - og derfor har krisen været helt uvant kost for den finske mobilgigant, der pludselig har set sig udfordret på det eneste segment, der for alvor har været i vækst under krisen - de såkaldte smartphones.

Tristessen blandt mobilproducenterne har været nærmest total hele 2009, hvor alle de store både har blødt - og forventet fortsatte blødninger resten af året. Vurderingen fra Nokia har lydt på en salgsnedgang på årsbasis på 10 procent - og selv om det næppe kan beskrives som godt nyt, forventer Nokia nu, at salget kun vil falde syv procent.

Den lidt mindre sure udsigter fik dog ikke investorerne til at juble - og handlen umiddelbart efter offentliggørelsen påbegyndte Nokias aktie en sur tur sydover.

Selv om langt den største andel af verdens mobiltelefonsalg er helt normale telefoner, har Nokia alligevel mærket den ubehagelige hede ånde i nakken fra konkurrenter, der er helt overraskende har ageret vildbasser på et marked, hvor Nokia har været urørelige i årevis.

Det gælder selskaber som Google, Apple og Palm, der nærmest ud af det blå har lanceret styresystemer til mobiltelefoner, der er så avanceret og overlegent godt designede, at Nokias indbyggede Symbian-system ligner noget fra forrige århundrede. Selv om smartphone-segmentet er forholdsvist lille, er det alligevel betydningsfuldt, fordi det fortsat er i vækst.

Samtidig bliver smartphones hele tiden billigere og billigere og forventes at erstatte en stigende del af markedet for de mere konventionelle mobiltelefoner.

Også det svensk-japanske Sony Ericsson lider under krisen - og det samme gør flere andre af de traditionelle kæmper på markedet. Særligt er det problematisk, at folk under finanskrisen vælger at udskifte deres mobil mindre hyppigt end ellers - samt, at de vælger billigere modeller.