Nobels fredspris ødelagde Norwegians kinesiske forretning

Norwegian havde en samarbejdsaftale på plads med et kinesisk flyselskab, indtil Den Norske Nobelkomite gav fredsprisen til dissidenten Liu Xiaobo.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. Her ses Bjørn Kjos, som er direktør for lavprisflyselskab Norwegian.
Læs mere
Fold sammen

Lego er lige nu i vælten efter beslutningen om ikke at sælge en stor ordre af legoklodser til kunstneren Ai Weiwei, der er blandt de mest åbenmundede kritikere af det kinesiske styre. Beslutningen har ført til store protester på sociale medier, hvor mange folk mener, at Lego har et moralsk ansvar for at støtte ytringsfriheden.

Kina er et vigtigt marked for Lego, som netop nu også er ved at opføre en Legoland-park i Shanghai. Og flyselskabet Norwegian har et godt eksempel på, hvor galt det kan gå, hvis den kinesiske regering ser sig sure på en virksomhed eller et land, som følge af støtte til kritikere af styret i Beijing.

I 2011 stod Norwegian-kontorene klar til indflytning i lufthavnen i Kunming i Kina. Året forinden havde Norwegians topchef Bjørn Kjos efter adskillige møder i Kina forhandlet en aftale på plads med Ying Airlines, der skulle være Norwegians adgangsbillet til millioner af kinesiske turister, skriver topchefen i sin nye selvbiografi, der udkommer i Norge i dag.

Partnerskabet skulle skydes i gang i 2013, men planerne endte i skraldespanden, da Den Norske Nobelkomite gav Nobels fredspris til dissidenten Liu Xiaobo. Det skabte vrede i Beijing, og da Norwegians samarbejde få måneder efter blev omtalt på nationalt tv, fik Ying Airlines besked på at droppe aftalen.

»Jeg kan den dag i dag ikke lade være med at tænke på, hvad vi kunne have fået ud af det i Kina,« skriver Bjørn Kjos i bogen, ifølge Dagens Næringsliv.