No bullshit virker for Borgen

Sure kunder, en utidig presse, fjendtlige politikere og skrappe analytikere. En Danske Bank-direktør skal kunne tilfredsstille alle. Og det er, hvad Thomas Borgen har måttet slås med i det første år som topchef i Danske Bank.

Peter Nyholm Jensen, finansredaktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Men han er lykkedes med opgaven langt bedre end sin forgænger, Eivind Kolding, som snarere var med til at puste til det massehysteri, der har knækket Danske Banks image og sendt kundetilfredsheden i dørken.

I dagens Berlingske Business kan vi fremlægge en vigtig del af dokumentationen for, at Thomas Borgen er på rette vej i den vigtige EPSI-undersøgelse af bankkundernes tilfredshed. Nuvel, målt på alle parametre ligger banken ringere end de større banker i Danmark. Værst ser det ud på kundetilfredshed, loyalitet og image.

Men målt på samlet score går Danske Bank markant frem, mens både Jyske Bank, Sydbank, Handelsbanken og Nykredit Bank går tilbage. Det er en overraskende stor fremgang for Thomas Borgen, og på den måde må hans førsteårseksamen i banken siges at være bestået.

Det fine ved Danske Banks måde at kommunikere på under Borgen er den ukrukkede no bullshit-linje, hvormed bankens direktører ærligt beretter om situationen.

»Ja, vi ved godt, den er gal, men vi arbejder som sindssyge for at forbedre den,« synes at være den interne kommunikationslinje. Det står i overvældende kontrast til forgængeren Eivind Koldings måde at kommunikere på, hvor det virkede, som om at han og banken følte, at det var omverdenen, som var galt på den og misforstod banken. Klynkeriet blev gennemskuet af danskerne, og i en lang periode ville modviljen mod banken ingen ende tage.

Det er værd at nævne, at det ikke kun var kunderne, som Danske Bank tidligere var i krig med. Der var også en sag mod Finanstilsynet, som mente, at banken undervurderede sine risici, der var kreditvurderingsbureauerne, som så skidt til banken, en sur nationalbankdirektør, og der var endda græsrodsbevægelser, som angreb Danske Bank. Det virker også, som om at Thomas Borgen har fået vendt de politikere, der i en periode scorede vælgere på offentligt at kritisere banken. Sag for sag er Thomas Borgen ved at lukke de ubehagelige flanker. Det er med til at sende banken væk fra kollisionskursen med omverdenen.

Godt image kommer også af økonomiske resultater, seriøst bankarbejde og stigende aktiekurs. Også her har Thomas Borgen klaret sig godt. Siden hans tiltrædelse er bankens aktiekurs steget med 35 pct., mens C20-indekset i samme periode er steget med 24 pct. Det må siges at være bestået. Hertil kommer de interessante tekno­logiske tiltag, som har sendt Danske Bank i overhalingsbanen – f.eks. mobilbetalingsløsningen MobilePay.

Før vi helt skummer over af ros til Thomas Borgen, er det værd at nævne, at mange af succestiltagene i banken faktisk blev iværksat af hans forgænger Eivind Kolding. På den måde må man sige, at heldet har været med nordmanden Thomas Borgen.