Nissereklamer vælter ind over danskerne

En harmløs nissekonkurrence på nettet har nu medført store mængder reklame til de danskere, der deltog. Spam-virksomheden Spamfighter får henvendelser fra frustrerede kunder, men selskabet bag mener ikke, at reklamerne er ulovlig spam.

Hvis du i disse dage undrer dig over utallige reklamemails i din indbakke, er det måske fordi du i et anfald af kåd julestemning kom til at svare på en mail fra hjemmesiden nissevenner.dk.

Hjemmesiden, der er lagt an som en spøjs konkurrence, hvor man skal indtaste sin egen og vennernes mailadresser og så gætte, hvem der har ‘nisset’ en, er nemlig ikke helt det, den giver sig ud for at være. Prisen for at være med er nemlig, at man samtidig accepterer at få tilsendt utallige mails med tilbud om ting og sager fra blandt andet hjemmesiden forbrugerrabatten.dk, der er registreret under samme navn som nissevenner.dk.

Det er virksomheden Spamfighter, hvis software er skabt til at fjerne spam, der i løbet af december begyndte at få henvendelser fra brugere, der ikke kunne forstå, hvorfor det pludselig var begyndt at vælte ind med danske reklamemails.

Spamfighter sporede de mange mails tilbage til konkurrencen, nissevenner.dk, som et ukendt - men angiveligt stort - antal danskere har tilmeldt sig for at gætte, hvem af deres venner, der har ‘nisset’ dem via email - og for selv at ‘nisse’ videre til andre venner.

»Det virker meget uskyldigt, men lige pludselig bliver man væltet til med reklamemails, som man ikke har bedt om - og de mange mails kommer endda et andet sted fra, end det, man har tilmeldt sig. Vi mener, at det her er et scam af første karat,« siger Henrik Sørensen, der er medstifter af Spamfighter.

Udover at være irriterende, er spam generelt et stort problem på internettet, fordi det er næsten er gratis at sende et stort antal mails ud til folk, der ikke har bedt om tilbudene, som vanligvis omhandler viagra, netpoker eller nøgne damer på hjemmesider. Fordi det er det stort set gratis, skal der også meget få salg til, før spam-tricket har været en succes for spammeren. I tilfældet nissevenner.dk, har der dog primært været tale om reklamer for lån, playstations og et online kasino - og det er ikke nødvendigvis ulovligt.

I Danmark er der nemlig meget klare regler for, hvad man må og ikke må med hensyn til reklamemail - og fordi betingelserne fremgik af et pop-up-vindue og et felt, der skulle krydses af, har manden bag hjemmesiden, Tim Møllegård fra MM Medier, ikke dårlig samvittighed over, at folk har deltaget uden at vide, hvad de gik ind til.

»Det fremgår jo meget klart af betingelserne for konkurrencen, at man accepterer at modtage reklamemails. Jeg kan da godt forstå, at folk er irriterede over det, hvis de ikke var opmærksomme på det. Men det er folks eget ansvar at læse, hvad de tilmelder sig. Alt andet er dårlig opdragelse,« siger Tim Møllegård, der er direktør i MM Medier. Et selskab, der har specialiseret sig netmarkedsføring.

Business.dk ville gerne have haft Forbrugerstyrelsen til at vurdere lovligheden i konkurrencen, men kort efter henvendelsen til Tim Møllegård, blev nissevenner.dk fjernet og erstattet af en anden side.

Dog har Forbrugerombudsmanden tidligere udtalt sig kritisk om tip-en-ven-funktioner, der er juridisk problematiske i konkurrencer, hvor man forøger sine vinderchancer ved at tippe en masse venner om konkurrencen via email. Til gengæld er det ikke altid ulovligt at sende reklamemails. Under nogle forudsætninger er teknikken helt lovlig - for eksempel hvis brugeren har givet accept til det.

Reglerne siger desuden, at det tydeligt skal fremgå af reklamemails, hvordan man framelder sig dem.