Nintendos nye spillekonsol - Switch - er kommet på gaden fredag, og det er sket med en relativt stor bevågenhed, hvis man sammenligner med den forrige konsol, den såkaldte Wii U. Det japanske spilfirma har i noget tid oplevet både træffere og forbiere i sine produkter, men denne nye konsol skal gennem nye, kreative teknologier råde bod på det svigtende salg fra forgængeren.
Den 6,2 tommer store Nintendo Switch skiller sig ud fra andre konsoller ved at være en hybrid mellem den håndholdte spillekonsol og den stationære som f.eks. konkurrenternes Playstation og Xbox. Switch er modulopbygget. Den består af en skærm på størrelse med en lille tablet hæftet mellem to controllere. I udgangspunktet kunne den, på trods af de anderledes farver, ligne forgængeren, Wii U, der ikke blev den store salgssucces, Nintendo havde håbet på.
Men en af de nye ting ved konsollen er, at controllerne på siden, kan tages af, og benyttes trådløst på skærmen. De kaldes »Joycons«, og de virker både sammen eller hver for sig. Skærmen kan endvidere tilsluttes fjernsynet, så man får følelsen af at spille på en mere traditionel, stationær konsol.
Forvirring om Wii U
Nintendo har både haft stor succes med sine håndholdte produkter såsom Nintendo Gameboy, der siden bare blev til Nintendo, og spillekonsollen Nintendo Wii, der er en af de bedst sælgende konsoller nogensinde.
Men spilfirmaet har også haft sine forbiere. Nintendo oplevede i 2016 et driftstab på 57 mio. dollars mellem april og september, som skyldtes både en nedgang i salg af hardware og software. Det skriver CNBC.
Den forrige konsol Wii U var ikke en succes for Nintendo. Den havde lave salgstal sammenlignet med Wii og blev ikke velmodtaget af forbrugerne. Wii U var en håndholdt enhed, der havde nogle af de samme kvaliteter, som Wii, men ved lanceringen mødte den kritik for ikke at have et stort nok udvalg af spil. Selve idéen med konsollen blev også kritiseret, da mange var i tvivl om, hvorvidt konsollen var en ny konsol eller bare en ekstra funktion til den forrige. Forvirringen, mener nogle medier, kan stamme fra en for dårlig markedsføring.
Her kan man mærke isterningerne rasle i glasset
Dette forsøger Nintendo med Switch-konsollen at rette op på nu. Ved præsentationen af Nintendo Switch i januar beskrev Nintendos direktør for udviklingsafdelingen, Shinya Takahashi, den ny konsol som en sammenslutning af alt det bedste fra tidligere konsoller.
Et af de mere bemærkelsesværdige, teknologiske påfund er i denne omgang en teknologi, der hedder HD Rumble. Teknologien er en rystefunktion i de såkaldte Joycon-controllere, som kan afgive rystelser, der skal simulere specifikke, taktile sanseindtryk. Det blev ved præsentationen i januar forklaret, at controllerne kan simulere følelsen af at have et glas med isterninger i hånden. Hvis man ryster controlleren, skal man kunne mærke en eller flere isterninger skramle rundt i glasset.
De fleste vil kunne genkende Nintendo med supersuccesen Pokémon, der senest har været på spilmarkedet via smartphone-spillet Pokémon Go. Spillet har omsat for en milliard dollars og er dermed blevet den største, kommercielle succes i nogen branche nogensinde.
Super Mario åbnede ikke pengepungen
Nintendo har i mange år været meget tæt knyttet til sine maskotter, hvor Pokémon er en af de vigtigste. Men selv ikke de helt store ikoner er fredet. Firmaets nok største maskot, Super Mario, led i slutningen af 2016 et knæk, da Nintendo indledte et samarbejde med Apples App Store. Super Mario blev tilgængelig på iPhones og iPads og godt nok satte rekord i antallet af downloads.
Det viste sig dog, at mange ikke var lige så forhippet på at betale for spillet, som kræver 71 kr. for at låse op for mere end bare de første baner. Wall Street Journal berettede i december, at Nintendos aktier dykkede med 20 pct. efter lanceringen af spillet.
Det nyeste skud på stammen kommer dog også i høj grad til at blive båret af de kendte figurer såsom Super Mario og Link fra spillet »Legend of Zelda«.