Ninjaer og elverfolk skaffer Lego milliarder

Der er især gammelkendte figurer fra eventyr og fortidens Japan, der skaffer Lego sit voksende milliardoverskud.

Foto: KAZUHIRO NOGI.
Læs mere
Fold sammen

Lego får god hjælp til sit voksende milliardoverskud i fantasiens eventyrverden samt i det gamle Japan. Nogle af de produkter, der driver salget op, er Ninjago og Elves-figurerne, forklarer finansdirektør John Goodwin.

»Regionalt set har vi oplevet tocifret vækst på alle vores hovedmarkeder, og angående produkterne, så går det rigtig godt med Lego Ninjago, Lego Elves og Lego Creator,« siger han.

Man kan dog se i tallene, at Asien har givet koncernen noget af den højeste vækst, den har oplevet - både i regnskabstallene og i antallet af medarbejdere.

»Vi har haft meget fokus på Asien med blandt andet nye fabrikker i Kina. Det drejer sig jo om, at få Lego ud til så mange børn som muligt, og 60 procent af verdens børn befinder sig i den del af verden. Men vi har ingen planer om at skære ned i de danske aktiviteter,« siger finansdirektøren.

Lego vil også lege digitalt

 

Men ville det ikke være lettere for Jer at flytte hovedkvarteret tættere på de store markeder?

»Vores hovedkvarter ligger i Billund, og helt ærligt ville vi aldrig overveje at flytte det. Vores rødder og vores kultur hænger sammen med vores danske historie, så det kommer ikke til at ske,« siger John Goodwin.

Han peger også på, at Lego netop har ansat de første i et center til udvikling af bæredygtige materialer til at bygge Lego-klodser af. I alt bliver der investeret en milliard kroner i centeret, som kommer til at beskæftige flere end 100 ansatte.

Lego har en ambition om at have fundet en erstatning for det oliebaserede plastic til klodserne inden 2030.

Finansdirektør i LEGO, John Goodwin, kommenterer det flotte milliard-resultat: