Nilfisk-topchef: Simplificering en af grundstenene for fortsat vækst

En simplificering af selskabet er en grundstenene, der skal sikre, at Nilfisk fortsætter med at vokse på rengøringsmarkedet.

Rengøringsdivisionen Nilfisk er en del af industrikonglomeratet NKT, men spaltes efter planen herfra og bliver børsnoteret som et selvstændigt selskab 12. oktober. Fold sammen
Læs mere
Foto: MORTEN JUHL

Der er specielt plads til vækst inden for high end-segmentet, som anslås at udgøre op til 50 pct. af markedet for professionelt rengøringsudstyr.

Det siger Hans Henrik Lund, administrerende direktør i Nilfisk, til NKT's kapitalmarkedsdag tirsdag.

»Vi har en plan for simplificering af vækst i selskabet, som vi mener, vil give os en fordel.«

»Vi fokuserer hver dag på kontoret på, hvordan vi simplificerer forretningen. Det kan være ved vores brands, og hvordan vi prissætter vores produkter,« siger Hans Henrik Lund.

Simplificeringen skal blandt andet komme ved en strømlining af produktporteføljen.

Derudover skal den teknologiske udvikling drive den fremtidige vækst, og Nilfisk forventer, at op til 10 pct. af omsætningen vil komme fra robotter inden for fem-ti år.

»Vi tør sige, at vi er førende. Vi laver ikke uintelligent rengøring, vi laver intelligent rengøring,« siger Hans Henrik Lund og peger på, at det ikke kun er automatiserede maskiner, som væksten skal komme fra.

»Vi vil have forudseende vedligeholdelse, hvor maskinerne diagnosticerer sig selv og er i kontakt med os. Så kan vi kontakte kunden og sige, at vi kommer næste dag, fordi vi ved, at maskinen skal fikses.«

ATTRAKTIVT MARKED MED UNIVERSEL EFTERSPØRGSEL

Ifølge Hans Henrik Lund er rengøringsmarkedet attraktivt, fordi der er en universel efterspørgsel, og det vil der blive ved med at være.

»Vi er glade for, hvor vi er i dag, men vi er endnu mere glade for det potentiale, der er i selskabet.«

»Der er en universel efterspørgsel på rengøring. Walmart (amerikansk indkøbscenterkæde, red.) ved, at omsætningen vil falde, hvis butikken ikke er ren.«

»Værdien af rengøring er derfor velkendt for os alle sammen, så det er ikke et marked, som forsvinder i morgen«, siger Hans Henrik Lund.

Nilfisk forventer en organisk omsætningsvækst på 3-5 pct. per år inden for de næste tre-fem år og en EBITDA-margin før særlige poster på 13-15 pct.

I 2017 forventer Nilfisk en organisk omsætningsvækst på 2-4 pct. og en EBITDA-margin før særlige poster på 11-11,5 pct.

Rengøringsdivisionen Nilfisk er en del af industrikonglomeratet NKT, men spaltes efter planen herfra og bliver børsnoteret som et selvstændigt selskab 12. oktober.

Spaltningen er dog betinget af en godkendelse på en ekstraordinær generalforsamling hos NKT.