Nilfisk-topchef gør klar til fortsat udfordrende marked i Tyskland

Nilfisks topchef, Hans Henrik Lund, er skuffet over årets andet kvartal, der var udfordrende for selskabet, der sælger professionelt rengøringsudstyr og services.

Særligt det tyske marked viste sig som en sten i skoen, fortæller direktøren, efter at selskabet onsdag morgen har offentliggjort sit regnskab for perioden.

Her var den makroøkonomiske udvikling nemlig særligt problematisk - og den udvikling frygter Hans Henrik Lund fortsætter:

»Vi tror ikke, den økonomiske situation, særligt i Tyskland, går væk lige med det samme, så vi indstiller os lidt på, det kan blive et lavvækstmiljø.«

»Vi har gjort de ting, man nu gør. Vi har ikke indflydelse på den makroøkonomiske udvikling, men vi kan derimod sikre os, at vi ikke taber markedsandele - og det gør vi ikke, vi vinder derimod andele i EMEA,« lyder det fra topchefen.

Han fortæller, at selskabet blandt andet kigger på sine omkostninger, og hvad der kan gøres kortsigtet, hvis der kommer et lavvækstmiljø i Tyskland.

»Vi har stadig den samme strategi og ser stadig det samme potentiale, men vi så bare et svært makroøkonomisk miljø i særligt Tyskland i andet kvartal,« siger Hans Henrik Lund.

I april, maj og juni omsatte Nilfisk for 258,6 mio. euro, mens bundlinjen viste et plus 6,6 mio. euro. Det var tilbagegang fra samme periode af 2018, hvor posterne viste henholdsvis 284,5 mio. euro og et overskud på 13,8 mio. euro.

Ser bedring i consumer og private label

Allerede i slutningen af juni nedjusterede Nilfisk sine forventninger til årets resultat med henvisning til blandt andet afmatning på det tyske marked.

Forventningen, som gentages onsdag, er en organisk vækst på minus 1,0 pct. for helåret og en EBITDA-margin på 13,7-14,2 pct. før særlige poster.

Ved indgangen til regnskabsåret forventede selskabet at nå en organisk vækst på 2,0 pct. i 2019 og en EBITDA-margin før særlige poster på over 14,4 pct.

Ifølge Hans Henrik Lund er den brandede del af Nilfisk central for, at forventningerne indfries, da den står for omkring 80 pct. af selskabets omsætning.

Her pointerer han, at der for halvåret er en organisk vækst på 0,7 pct. mod en forventning om en flad vækst på helåret.

Isoleret set bød andet kvartal dog på en negativ vækst på 1,1 pct. for området, hvilket var første kvartal med negativ vækst, som topchefen har oplevet.

»Vi gør, hvad vi kan for at lægge et tryk i markedet - men hvis ting i industrien er udsat, fordi man holder igen med investeringer, er der ikke meget, jeg kan gøre ved det,« lyder det fra Hans Henrik Lund.

Han peger på, at der på selskabets to andre forretningsområder - consumer og private label - ses en vending i anden halvdel af 2019:

»Consumer-forretningen, der står for omkring 10 pct. af omsætningen, havde et kæmpe fald i højsæsonen - ligesom konkurrenterne. Men i andet halvår stabiliserer det sig, fordi der er et bedre miks mellem salget af støvsugere og højtryksrensere.«

»For private label ved vi, at det er meget forskelligt i kvartalet fra år til år, og vi ved, at vi her får en højere omsætning i andet halvår,« siger Hans Henrik Lund.

Americas og APAC ventes at bedres

Mens Nilfisk i andet kvartal havde en negativ organisk vækst på 1,5 pct., lød den organiske vækst i Americas på 0,4 pct., hvilket blandt andet skyldes udviklingen i Latinamerika og Canada.

Hans Henrik Lund forventer, at væksten bliver endnu højere i anden halvdel af 2019, mens han regner med at få styr på APAC-området, der i andet kvartal havde en organisk vækst på minus 4,4 pct.

»Vi har haft et svært første halvår i APAC, men vi ser ting i andet halvår, der gør os mere optimistiske. Vi har haft et svært kvartal i Australien, men vi har været i gang med en oprydningsopgave i et par kvartaler, så jeg tror, vi begynder at se bedring frem mod fjerde kvartal,« siger han.

Han peger på, at det store spørgsmål for selskabet bliver, om det, der sker i Tyskland, kan inddæmmes:

»Vi plejer at have EMEA som lokomotiv, der trækker en god vækst på normalt 3-4 pct., men i andet kvartal gik det den anden vej. Det var bare en overraskelse,« lyder det fra topchefen.

På børsen i København kvitterer investorerne onsdag formiddag for regnskabet ved at sende Nilfisk-aktien ned med 3,7 pct. til 156 kr.

/ritzau/FINANS