Nilfisk CEO: Vækst ramt af leveringsproblemer - rettet op i april

Producenten af professionelle støvsugere, gulvvaskere og højtryksrenser, Nilfisk, blev i første kvartal af 2018 udfordret af materialeproblemer hos en leverandør.

Foto: PR. En udsædvanlig leveringssituation skabte en ordreophobning over det normale niveau i første kvartal hos den danske producent af støvsugere, gulvvaskere og højtryksrensere Nilfisk, der dog allerede har vendt udviklingen igen i april.
Læs mere
Fold sammen

Det gjorde, at Nilfisk ikke var i stand til levere de produkter, man havde i ordrebogen, og det er skyld i en organisk vækst på »blot« 1,3 pct. viser regnskabet for første kvartal af 2018.

Ifølge den administrerende direktør, Hans Henrik Lund, skyldtes det, at der var unikke udfordringer med en leverandør af plast.

»Vi brugte et plastmateriale til nogle ordrer, der ikke levede op til den specifikation, leverandøren havde oplyst. Jeg har arbejdet med plast i 25 år og har aldrig nogensinde oplevet noget lignende,« siger Hans Henrik Lund i et interview med Ritzau Finans.

Den lave vækst begrænser sig dog kun til årets tre første måneder. Tager man april med, så viser perioden en organisk vækst på 4,4 pct., skriver selskabet i regnskabet.

»Det er vi godt tilfredse med.«

»Ordrerne blev leveret i april i stedet. Vi er glade for, at vi har fået det afviklet i april, og at kunderne har været tålmodige i den her periode,« siger Hans Henrik Lund, der samtidig fortæller, at det ikke har ledt til nogen prisreduktion.

UDFORDRINGER RAMMER I AMERICAS

I Americas-divisionen, der dækker USA, Canada og Mexico, bakkede forretningen i første kvartal med 5,8 pct. organisk, og det er der ifølge Hans Henrik Lund flere årsager til.

For de første fire måneder af året var væksten negativ med 3,3 pct., viser regnskabet.

»Vi har haft problemer med levering af nogle af vores store maskiner på grund af ordreophobningen, så det bliver vi ramt af,« siger han.

Samtidig har en distributør konverteret sit salg til private label, hvilket betyder, at distributøren har valgt markedsføre produkter i eget navn og sælge dem i stedet, forklarer den administrerende direktør.

»Distributøren har været vant til at sælge rimelig meget Nilfisk. Nu ser vi en ordreindgang, der måske er halvdelen af, hvad den plejer at være, og det har vi ikke været i stand til at kompensere for endnu.«

Hans Henrik Lund påpeger samtidig, at man forventede, at væksten ikke ville blive lige så høj som samme periode sidste år, hvor den lå på 10 pct.

»Vi har en god pipeline i USA, og vi vidste, at det ville blive svært. Men vi skal nok komme tilbage til en positiv vækst,« påpeger han.

ASIATISK FORRETNING RETTET OP

Anderledes positivt ser det ud, hvis man kigger på den asiatiske forretning. Her lyder den organiske vækst i første kvartal på 3,1 pct. og 5,1 pct., hvis man tæller april med.

»Der har været udfordringer i den asiatiske forretning i flere år, men det har ændret sig, efter vi har fået en ny ledelse,« siger Hans Henrik Lund.

Også den europæiske forretning viser fremdrift, og her vokser man Nilfisk med 4,9 pct. i de første tre måneder og 6,2 pct., hvis man inddrager april i opgørelsen.

»Det er godt, i et marked der vel vokser omkring 3 pct.,« siger han.

I den professionelle del af forretningen, som er den vigtigste for Nilfisk, lyder den organiske vækst på 20 pct. for årets første fire måneder.

»Det er uhørt, og det bekræfter, at der er godt momentum i industrien, hvor hovedparten af de produkter går hen. Det er et supergodt resultat,« siger han.

Alt i alt er Hans Henrik Lund godt tilfreds med, hvordan tingene har udviklet sig i første kvartal, hvis man ser bort fra problemerne med ordreophobningen.

Nilfisk fastholder forventningerne til 2018, der lyder på en organisk vækst mellem 3-4 pct. og en EBITDA-margin før specielle poster på 11,5-12 pct.