Nike-regnskab giver livstegn fra Kinas økonomi

Kinas tigerøkonomi er måske ikke blevet helt så tam i den senere tid, som mange frygter. Dykker man ned i den amerikanske sportsudstyrsproducent Nikes regnskab for det forskudte første kvartal af 2015, kan man nemlig finde tegn på stor købelyst i Kina - i hvert fald når det gælder produkter fra Nike.

Foto: PAULO WHITAKER

Nike spurter fra alle forventninger i det regnskab, koncernen offentliggjorde fredag. Nikes overskud steg til 1,34 dollar per aktie, mens analytikerne havde estimeret et overskud på 1,19 dollar i gennemsnit, ifølge data indsamlet af Bloomberg. Og det er blandt andet salget i Kina, der er gået frem.

»Mest overraskende for os er, hvad der lader til at være en meget stærk efterspørgsel ud af Kina på trods af bredere makro-økonomiske bekymringer«, skriver Erinn Murphy fra Piper Jaffray i et notat til investeringsbankens kunder ifølge cnbc.com.

Nikes salg i Kina steg med 30 pct. i første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er antallet af fremtidige ordrer er steget med 22 pct.

»Selvom vi er os meget bevidste om den makroøkonomiske sårbarhed i Kina, har vores brand aldrig stået stærkere, og vores markedsandel har aldrig været sundere«, sagde Andrew Champion, der er finansdirektør for Nike ved telekonferencen efter regnskabsoffentliggørelsen ifølge cnbc.com.

Nike-aktien falder 0,8 pct. til 124 dollar i det amerikanske formarkeds handel efter at være steget med 8,9 pct. til 125 dollar i fredags, hvor regnskabet blev offentliggjort.