Niels B. vil være Mr. 10-procent

Danfoss’ topchef, Niels B. Christiansen, er forsigtig med at opstille konkrete vækstmål for den sønderjyske industrivirksomhed. Men han vil hellere vokse ti end fem procent, selv om det kræver flere opkøb.

»Lige nu vokser vi fire procent i et segment, som ikke vokser. Det synes jeg, vores medarbejdere skal have et skulderklap for. Hvis vi bliver ved med at holde fast i den udvikling og holder os på den rigtige side af kurven, bliver vi gradvist større. Og det er vigtigere for os end at købe os til vækst,« siger Danfoss-topchefen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danfoss’ topchef, Niels B. Christiansen, står over for et 2015, hvor industrikoncernen for alvor skal gøre mål til virkelighed og omsætte sin ambitiøse vækststrategi til praksis.

Den forgangne uge bød på to vigtige milepæle på vejen. Den ene er den formelle indlemmelse af den finske elektronikvirksomhed Vacon, der fremstiller frekvensomformere til at styre motorer, i Danfoss-koncernen.

Den anden er etableringen af en ny virksomhedsstruktur med fire divisioner – eller segmenter, som det hedder i Danfoss, mod tidligere to.

Strukturen skal underbygge det vækstfokus, som Niels B. Christiansen er ved at opbygge i virksomheden efter en periode, hvor produktivitet, optimering af logistikken og forbedring af produktkvaliteten har været i fokus.

Ifølge Niels B. Christiansen vil den nye struktur forstærke Danfoss’ markedsposition på de områder, hvor selskabet har styrkepositioner.

»Det er det rigtige udgangspunkt for næste del af vores strategiske rejse med et stærkt fokus på vækst,« lyder det fra Niels B. Christiansen.

Hvor stort, det kan blive for Danfoss, hvis omsætning i øjeblikket vokser organisk med omkring fire pct. om året i et markedssegment, som ikke vokser, vil Niels B. Chris­tiansen helst ikke sætte konkrete tal på. Men det skal hellere være ti procent vækst om året end fem procent.

Skal vokse hurtigere end markedet

Skal Danfoss nærme sig ti procent årlig vækst, vil det dog kræve, at Niels B. Chris­tiansen igen griber til lommerne og foretager flere opkøb i stil med 7,7 mia. kr.-overtagelsen af Vacon.

»Vi skal vokse hurtigere end markedet. Og hvis vi kan blive ved med at lave et cash flow, som det vi har nu, så vi kan foretage flere opkøb, ville det da være rart at komme op på en kadance, der er nærmere ti procent end fem. Det ville være godt i vores branche og et udtryk for, at vi gradvist bliver større i forhold til konkurrenterne,« siger Niels B. Christiansen.

Ingen skal dog forvente, at Danfoss kommer i nærheden af de ti procent i et hug.

»Jeg kunne godt finde en måde at købe mig til ti procent vækst i morgen. Men det ville ikke være klogt på den lange bane. Vi ville skulle sætte priser ned og træffe en række kortsigtede beslutninger, som ikke ville være særligt rare for os om to eller tre år for at drive væksten. Vi tager det lange, seje træk. Det har vi mulighed for, fordi vi ikke er en børsnoteret virksomhed,« siger Niels B. Christiansen.

»Lige nu vokser vi fire procent i et segment, som ikke vokser. Det synes jeg, vores medarbejdere skal have et skulderklap for. Hvis vi bliver ved med at holde fast i den udvikling og holder os på den rigtige side af kurven, bliver vi gradvist større. Og det er vigtigere for os end at købe os til vækst,« siger Danfoss-topchefen.