Nichemedier stormer frem men går usikker fremtid i møde

Mandag kunne mediet Zetland løfte sløret for det, de selv kalder »Danmarks langsomme avis«. Dermed har det danske mediebillede fået endnu en ny spiller, der agter at tage kampen op mod etablissementets hårdt prøvede forretningskoncepter. De små medier står dog på usikker grund, lyder det fra ekspert.

Foto: ROBERT GALBRAITH. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Det danske mediebillede er midt i en »gründer-periode«, når det kommer til opblomstringen af nye nichemedier.

Sådan lyder vurderingen fra Michael Bruun Andersen, studieleder på Roskilde Universitets journalistuddannelse, når han bliver bedt om at forholde sig til den nylige relancering af internetmediet Zetland. Et medie, der ifølge folkene bag går imod mainstreammediernes evige trang til at være først med det sidste, og som i stedet agter at servere færre, men mere dybdegående nyheder til deres medlemmer. Han ser det nye Zetland som udtryk for en generel tendens i Danmark, hvor medier i en blanding af nød og idealisme forsøger sig med forretningskoncepter, der på indholds- såvel som betalingssiden går imod strømmen.

»Det er i realiteten et eksperiment med forretningsmodeller, som vi er vidne til. Aviserne ved ikke, hvordan de skal generere indkomst, og derfor skyder alle med spredehagl i forsøget på at få skabt et overskud på den ene eller den anden måde. Fra det perspektiv er det meget spændende, hvad Zetland har gang i,« siger Michael Bruun Andersen.

Han ser fremkomsten af de nye niche­medier som en velkommen tendens i mediebilledet, fordi de indholdsmæssigt er med til at berige dansk journalistik. Alligevel er Michael Bruun Andersen dog lettere skeptisk over for fremtidsperspektiverne for nye medier som Zetland, Føljeton og nyhedsbloggen Point of View International.

»Flertallet af eksperimenter er jo dømt til at dumpe på kort tid. Det ligger jo ligesom i definitionen. Men muligheden er selvfølgelig, at der dukker en model op, som er bæredygtig,« forklarer Michael Bruun Andersen og uddyber:

»Man har over hele verden set, at de her initiativer er meget roste, får priser osv., fordi folk synes, det er kanon. Men så viser det sig, at de har et for dårligt forretningsgrundlag. Forretningsmodellen duer simpelthen ikke, fordi nichen er for lille eller for lidt betalingsvillig til, at mediet kan overleve.«

Når det gælder Zetland, hæfter Michael Bruun Andersen sig netop også ved, at der tale om en såkaldt relancering – og ikke et helt nyt medie, der opstår ud af det blå. Det siger ifølge forskeren noget om, at niche­medierne har det ganske hårdt i dagens Danmark. Også selv om de er nok så prisværdige.

»Det er trial and error-princippet, som er på spil her. I første omgang kørte Zetland ikke, og nu prøver man med en ny model – og så må man bare håbe, at de flittige mennesker, der er involveret, har mod på at blive ved med at prøve, selv om det måske ikke går,« lyder det fra Michael Bruun Andersen.