Nichekanaler boomer i Sverige

Overgangen til digitalt sendenet i Sverige har givet plads til en række nye nichekanaler. Mens de store kommercielle stationer har kunnet søsætte den ene snævre kanal efter den anden, har det nye net også givet nyt liv til en svær ambition.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Diplomatisk udtrykt kan man vist roligt kalde det for en lang opstartsfase,« lyder det lettere selvironisk fra Anders Lundmark. Han tager imod på Kanal Lokals TV-station i den midt-svenske by Linköping og fortæller om de mange års arbejde med at opbygge et økonomisk bæredygtigt koncept for svensk lokal-TV. På den hvide tavle bag sig har han med blå tusch kreeret en tidslinje med de vigtigste årstal i historien bag Kanal Lokal og Lokal-TV Netvärket i Sverige, som han i dag er administrerende direktør for.

Henover årstallene trækker han en streg, der symboliserer udviklingen i seere. Den er helt flad fra den spæde start i 1990ene og helt frem til 2007-2008, hvor den pludselig begynder at stige stejlt.

»I begyndelsen nåede vi ud til omkring 30.000 husstande gennem kabelnettet her i Linköping, men med det digitale-sendenet, kan vi i dag nå alle 300.000 husstande i hele Östergötland regionen,« forklarer Anders Lundmark.

Det lokale TV-foretagende er et barn af de nye muligheder for at sende TV, som overgangen til et digitalt sendenet bragte med sig. I dag består Lokal-TV Netvärket af fire TV-stationer. Kanal Lokal i Linköping/Östergötland, Stockholm, Göteborg og Malmö, og i foråret i år fik Anders Lundmark sendetilladelser til yderligere tre regioner. De seneste målinger viser, at netværket samlet set har op imod en halv million daglige seere.

Større kanaludbud
Med slukningen af det analoge TV-sendenet fik en af hovedtendenserne inden for svensk TV yderligere vind i sejlene. Den nye distributionsform gav de svenske TV-seere et endnu større udbud af kanaler, så en gennemsnitlig svensk husholdning i dag har omkring 30 kanaler at vælge i mellem. Det er især de nye svenske nichekanaler, der tiltrækker sig seernes opmærksomhed. Landets største TV-station, det kommercielle TV4, har således sat otte nye kanaler i søen siden 2005 under temaer som sport, fakta, film og science fiction.

Selv om nichekanalerne er med til at trække seere væk fra TV-stationernes hovedkanaler, så har de store kommercielle stationer generelt vundet på den udvidelsen af svenskernes TV-forbrug, de nye kanaler har bragt med sig, mens det statslige Sveriges Television, er blevet den store taber.

Men det er ikke alle nicher, der uden videre har ladet sig opdyrke. Hvor den svenske lokalpresse står stærkt, så har der aldrig været den store tradition for kommercielt lokal-TV. Ifølge flere eksperter bevæger Anders Lundmarks Lokal-TV Netvärket sig konstant på kanten af konkurs, og har indtil nu kostet investorerne op mod et par hundrede millioner svenske kroner.

»Vi har været ud at spørge flere etablerede spillere på TV-markedet, om de ville samarbejde. Men lokal-TV bliver i de kredse anset for noget, katten har slæbt ind. Samtidig har det været svært at få hul på det lokale annoncemarked, fordi annoncørerne her er vant til at bruge aviserne og ikke uden videre lader sig overbevise om, at TV kan have nogen synderlig gavnlig effekt for deres salg,« siger Anders Lundmark, uden at vise den mindste antydning af resignation.

Mens han giver en guidet tur rundt på Linköpings lokale TV-station, hvor de store ambitioner har sit udspring, står tavlen tilbage fyldt med frihåndstegninger, der illustrerer, hvordan Kanal Lokal skal gøres til et lønsomt foretagende. Taktikken er, at hver enkelt lokal udgave af Kanal Lokal skal skabe en lokal forankring, så man kan få del i lokalavisernes annoncemarked, samtidig med at moderselskabet Lokal-TV Netvärket bliver så stort, at det giver adgang til det nationale TV-annoncemarked.

Samarbejde med aviser
Hjertet på enhver af Kanal Lokals stationer er det kompakte studie, der ligesom det er tilfældet her i Linköping er fyldt til bristepunktet med teknik og kulisser. Alt efter hvor man peger kameraet hen, er der baggrund til programmer inden for alt fra rolige debatter til hurtige nyhedsudsendelser. Men ligesom i resten af Sverige er størstedelen af stationens ansatte på sommerferie, og studiet står derfor stille tilbage med en behagelig halvkølig temperatur.

Anders Lundmark har imidlertid ikke tid til at rejse væk. Der er mange ting, der skal gøres for at få fyret op i lokal-TV netværkets økonomi. Og han bedyrer, at studiet nok skal komme til at emme af aktivitet mange år frem i tiden.

»Vi satser på så småt at kunne indlede et samarbejde med lokale aviser i vores dækningsområde efter sommerferien. Jeg tror på, at det kommercielle potentiale er tilstede, fordi folk har behov for lokal forankring og for også at se, hvad der sker lige ude foran deres dør, frem for kun ting der sker på den anden side af jorden,« siger Anders Lundmark.