Neye støtter kampen mod kræft med millionbeløb

Neye Fonden, som står bag taskekæden Neye, donerer 10 mio. kroner til kræftforskning. Fonden, som har leveret et resultat med røde tal på bundlinjen under finanskrisen, har formået at vende forretningen og skabe overskud ved at satse på lokale butikker i provinsen.

Camilla Raffnsøe er adm. direktør i Neye
Læs mere
Fold sammen

Neye Fonden donerer 10 mio. kroner til kampen mod kræft. Pengene går til den canadiske professor Stephen Cohen ved Institut for Cellulær og Molekylær Medicin på Københavns Universitet og hans forskningsprojekt.  Adm. direktør i Neye, Camilla Raffnsøe glæder sig over donationen.

»Det er en vigtig del af vores DNA, at vi støtter kræftforskning. Vi ved, når vi går på arbejde, at vi skal skaffe overskud, fordi vi skal støtte forskning. Det er en stor og vigtig del af vores hverdag både for mig og for medarbejderne,« siger hun.

Neye havde en svær tid under finanskrisen, hvor Neye Fonden i flere år i træk præsenterede et resultat med minus i millionklasen.

Camilla Raffnsøe blev ansat som adm. direktør i 2011 med det formål at vende skuden, og det er lykkedes for taskekæden. Sidste år kom virksomheden ud med et resultat på 23 mio. kroner.

Camilla Raffnsøe kender endnu ikke resultatet af det skæve regnskabsår 2014/2015, men hun kan fortælle, at omsætningen er vokset med over 10 pct. fra sidste år. Det er resultatet af en strategisk modernisering af den 134 år gamle virksomhed. Med fokus på provinsen har fremgangsmåden været at gå ind fra butik til butik og istandsætte lokalerne og strømline sortimentet.

»Vi går meget ind for lokalt købmandskab og lokal tilpasning i de enkelte butikker. I stedet for at lukke ikke rentable butikker, går vi for eksempel ind og halverer kvadratmeter-størrelsen på butikkerne, så vi får nogle mere fornuftige kapacitetsomkostninger,« siger Camilla Raffnsøe.

Ved at undersøge, hvad der kan justeres i de enkelte butikker, har forretningerne kunne overleve. Derudover er Neye i gang med at give butikkerne et moderne løft med renovering og udskiftning i sortimentet.

»Vi har skiftet enormt meget ud i vores sortiment for at blive mere tidssvarende, så vi ikke kun har gamle dametasker, men også moderne rygsække. Et tidssvarende sortiment til den moderne forbruger,« siger Camilla Raffnsøe.

Et par af de nye mærker, som er med til at løfte sortimentet er Ralph Lauren og Herschel. Målet er at levere kvalitetsvarer til familien Danmark. Her handler det ikke om et være super eksklusiv med de helt dyre mærker, men om at ramme et sted i midten.

»Vi tager gode solide mærker ind, som ligger i en prisklasse, hvor de fleste kan være med. Det skal helst være lækkert, men prisen skal være fornuftig. Man behøver ikke give en halv million for at få en smart taske« siger Camila Raffnsøe.

Det er især de danske brands, som ifølge Camilla Raffnsøe klarer sig godt ude i det danske land. Her er mærker som Adax, Becksöndergaard og Day et sikkert hit. Hun mener, at det er sortimentet, der er hjertet i butikken. Derfor har Neye valgt at tilpasse butikkerne og varerne efter de lokale målgrupper.

»Vi analyserer på de enkelte kundetyper i de forskellige byer. I studiebyer vil man for eksempel kunne finde et bredt udvalg af rygsække. Vi indretter os efter kunderne, og de behov de har i de forskellige områder. Og der er forskel, selv om vi er et lille land,« siger hun og tilføjer:

»Jeg er ikke i tvivl om, at vores lokale tilpasninger er en af nøglerne til, at forretningen går så godt«