News-partnere utilfredse med seertal

TV 2 News’ fem partnere er ikke tilfredse med seertallene på nyhedskanalen. Og TV 2s konstituerede adm. direktør, Anders Kronborg, forstår dem godt.

I sidste uge så 704.000 danskere over tre år et minut eller mere på TV 2 News. I sig selv kan det lyde som et ganske flot tal, men »et minut eller derover« er et meget luftigt begreb. Og det tal er TV 2 News’ kommercielle partnere heller ikke tilfredse med.

Berlingske Business har lavet en rundringning til de fem selskaber, TDC, Siemens, Mercuri Urval, FIH Erhvervsbank og Totalkredit, for at høre, om deres forventninger til Danmarks første 24 timers nyhedskanal er blevet indfriet i løbet af de ni måneder, kanalen har været i luften.

Og samtlige partnere er rørende enige om, at indholdet på TV 2 News ikke umiddelbart fejler noget, men seertallene er for lave. Alt for lave.

»Det har været et meget spændende partnerskab indtil videre. Men jeg er ikke tilfreds med seertallene. De er ganske enkelt ikke høje nok,« siger vicedirektør i Totalkredit, Anders Heick-Poulsen.

Stort set samme melding kommer fra en af TV 2s største annoncører, TDC.

»Seertallene er ikke gode nok. De skal op på et højere niveau, men når det så er sagt, var vi forberedte på, at der ville være en indkøringsperiode,« siger koncernmarketingschef, Mikael Jensen.

Hos Mercuri Urval håber adm. direktør Hanne Pihl, at seertallene snart vil stige.

Interessant målgruppe
»Seertallene er ikke i sig selv et parameter for os. Vi kunne selvfølgelig godt tænke os flere seere, men det er mere selve målgruppen for kanalen, der er interessant for vores vedkommende. Jeg tror, at kanalen over tid vil få flere seere,« siger Hanne Pihl.

For en anden af TV 2 News’ partnere, FIH Erhvervsbank, har det været nødvendigt at flytte nogle reklamespots over på TV 2s hovedkanal for at levere de nødvendige seertal, som var stillet FIH i udsigt.

Seertal granskes
»Det er vi selvfølgelig ikke vilde med. Vi har sat vores markedsføringsrådgivere på sagen nu, så vi finder ud af, om vi kan udnytte vores penge bedre. Vi er kede af, at TV 2 News ikke har fået den dominerende andel af businessmarkedet på TV, som vi havde håbet på. Men lykkes det hen over efteråret, så vil vi meget gerne være med fremover,« siger marketingschef hos FIH Erhvervsbank, René Thomsen.

Også Totalkredit har bedt deres mediebureau om at evaluere partnerskabet med TV 2 News, så grundlaget for en eventuel forlængelse er i orden, når aftalen, der udløber ved årsskiftet, skal genforhandles.

»Vi vil være kritiske, når en ny aftale skal forhandles, og vi har bedt vores mediebureau, OMD, om at lave beregninger på, om vi får nok for vores penge,« siger Anders Heick-Poulsen vicedirektør i Totalkredit.

»Vi vil også have flere«
Hos TV 2 er man dog ikke så utilfredse, som partnerne er. TV 2s konstituerede administrerende direktør, Anders Kronborg, ser lyst på fremtiden for selskabets nyhedskanal.

»Ligesom partnerne er vi meget tilfredse med kanalens indhold, og jeg tror, indholdet bliver endnu bedre, når vores nye magasiner for alvor slår igennem, Jeg er sikker på, at det nok skal give flere seere. Vi vil også have flere seere,« siger Anders Kronborg, der samtidig erkender, at det nuværende seertal på TV 2 News »ikke er tilfredsstillende«.

I løbet af efteråret vil TV 2 gå i dialog med partnerne for at finde ud af, hvordan produktet kan optimeres.

»Vi skal blandt andet finde ud af, om værdien af den eksklusivitet, der er, ved at der kun er fem partnere, er god nok,« siger Anders Kronborg.

Når TV 2 på fredag offentliggør sit halvårsregnskab, vil det formentligt være muligt at se, hvor meget nyhedskanalen bidrager med til det samlede resultat.