Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Landets største dagligvarekæde har ingen planer om at slippe speederen.
Netto fortsætter sin ekspansion i 2016, oplyser kæden i en pressemeddelelse, hvor man varsler mindst 25 nye butikker det kommende år foruden en omfattende renovering af lige så mange.
»Både på vores markedsandele og antallet af kunder har vi de seneste år oplevet vækst. Det tager vi som et klart signal fra kunderne om, at de er tilfredse med vores høje kvalitet og lave priser. Med det i baghovedet er vi også overbeviste om, at der er plads til flere butikker på landkortet,« siger Brian Seemann, direktør for Netto Danmark i en skriftlig kommentar.
Siden den første Netto åbnede i 1981, har kæden ekspanderet voldsomt, og i dag kan man finde 461 styk af den karakteristisk gule butik spredt rundt om i landet. De seneste år er konkurrencen om discountkunderne blev stadig hårdere, og samme dag som Netto varsler sin offensiv, lyder der tilsvarende kampklare toner fra Rema 100, der i Børsen meddeler, at man vil åbne 130 nye butikker i Danmark i 2016.
Dermed vil den norske lavpriskæde nå over 400 butikker og dermed suverænt indtage pladsen som førsteudfordrer til Netto. Foruden de to kæmper også Kiwi, Lidl, Aldi og Fakta om discountkunderne.
Hos Netto mener Brian Seemann, at man efterhånden er så godt rullet ud over det danske landskab, at kræfterne i stedet skal bruges på at renovere de eksisterende butikker.
»Vi ønsker kun at drive rentable butikker, og som den reelt eneste landsdækkende discountkæde med i alt 461 butikker har vi relativt mindre rum til at åbne nye butikker, uden at de tager omsætning fra eksisterende Netto-butikker. Derfor investerer vi både i at udvikle nuværende butikker, samtidig med at vi åbner nye af slagsen, hvor det giver mening,« siger Brian Seemann.
Den hårde konkurrence bliver ikke mindre interessant af, at regeringen aktuelt forhandler om en ny planlov, der meget vel kan ende med at sætte yderligere turbo på hos de store discountkæder. Regeringen lægger nemlig selv op til, at det skal være muligt at bygge dobbelt så store dagligvarerbutikker som i idag, hvilket eksempelvis ventes at gå hårdt ud over eksempelvis Dagli' Brugsen.