Netto møder benhård konkurrence i England

Aldi og Lidl vil med deres massive investeringer i det engelske marked gøre det svært for Netto at få fodfæste, vurderer eksperter.

Dansk Supermarked åbner igen Netto-butikker på det engelske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Netto vil igen indtage det britiske marked og åbner butikker i England inden nytår, men det bliver svært for Dansk Supermarked at genoplive Nettokæden på et marked, hvor tyske Aldi og Lidl dominerer og investerer heftigt.

Det skriver Børsen.





Aldi skyder omkring 5,6 milliarder kroner i 60 nye butikker i England til næste år, og Lidl vil efter sigende investere omkring 2 milliarder kroner i nye butikker.

»Det bliver noget af en udfordring at etablere en ny discountkæde på det britiske marked. Konkurrencen er ekstremt hård, og markedet er svært, fordi salget af fødevarer ligger fladt eller er svagt faldende i Storbritannien,« siger detailhandelsanalytiker fra Planet Retail, David Gray, til Børsen.





Dansk Supermarked drev 193 Netto-butikker i Storbritannien for bare fire år siden, men Netto blev aldrig en succes på markedet.

Nu går Dansk Supermarked i stedet sammen med den britiske supermarkedskæde Sainsbury's. Sammen vil de åbne 15 testbutikker i Nordengland inden udgangen af 2015, og de første butikker åbner allerede i år. De to dagligvarekoncerner investerer tilsammen 240 millioner kroner, og bliver testen en succes, åbnes der også Netto-butikker i resten af England.





Sainsbury's er et veletableret supermarked i England, men koncernen har ikke nogen erfaring indenfor discountmarkedet. Sainsbury's og Nettos koncepter og priser er meget forskellige.