Netto har fat i den lange ende

Mens Fakta står foran det værste resultat nogensinde, kan ledelsen i Coop-koncernen se konkurrenten Netto hive flere penge hjem til Dansk Supermarked i 2013.

Netto fortsætter i førerposition blandt discountkæderne på det danske dagligvaremarked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Dahl Nielsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Netto holder fortsat fat i den lange ende på markedet for billige dagligvarer.

Dansk Supermarked offentliggjorde regnskabstal for 2013 i forbindelse med A.P. Møller-Mærsks årsregnskab, og deraf fremgår det, at Netto er en medvirkende faktor til dagligvarevirksomhedens overskud på 1,8 milliarder kroner. 

I regnskabet meddeler A.P. Møller-Mærsk, at Dansk Supermarkeds vækst i 2013 var drevet af en forbedret lønsomhed i discountsegmentet, hvilket med andre ord betyder, at discountkæden Netto har formået at tjene flere penge.

De positive takter fra Netto kommer kort tid efter, at Berlingske Business kunne løfte sløret for, at Nettos direkte konkurrent, Coops Fakta, kommer ud med det værste resultat i kædens historie. Det tegner til et underskud på ikke mindre end 100 millioner for Fakta. Coop forventer ligeledes et dårligere resultat i 2013 end 2012.

Men ekspert i detailhandel og direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, er ikke overrasket over, at Netto klarer sig bedre end konkurrenterne. 

»Dansk Supermarked har fra starten gjort det rigtig godt med Netto. Det er blandt andet tankevækkende, at forbrugerne betragter Netto som et Supermarked mere end en discountbutik. De har bygget brandet op til at være bedre og bedre,« siger Henning Bahr og fremhæver blandt andet Nettos satsning på »nogenlunde frisk brød.«

Dansk Supermarked offentliggør først det fulde regnskab fredag, men af regnskabet fra A.P Møller - Mærsk fremgår det, at Dansk Supermarked samlet øgede sin markedsandel i 2013 både i Danmark, Sverige og Polen, mens den blev fastholdt i Tyskland.


Netto er Dansk Supermarkeds eneste kæde på udenlandske markeder, og Henning Bahr peger netop på det internationale perspektiv som en medvirkende årsag til, at Dansk Supermarked og Netto klarer sig væsentligt bedre end Coop og Fakta.

»Vi skal huske på, at Dansk Supermarked er en international virksomhed. De har mulighed for via Netto at skrabe indtjening sammen på andre markeder end det danske,« siger han og fortsætter:

»De kan skabe vækst alene ved at åbne flere butikker på de markeder, de allerede er på.«

Henning Bahr understreger, at Netto trods de gode takter fortsat skal knokle for at få vækst i Danmark, hvor kampen om markedsandele på discountmarkedet er benhård, ikke mindst på grund af det ekstremt tætte butiksnet blandt netop discountkæderne.

Og det lader ikke til, at der bliver skruet ned for tempoet. Trods det ekstremt dårlige resultat for 2013 åbner Fakta 30 nye butikker i 2014, mens en anden spiller med ambitioner -  Rema 1000 - netop i dag har åbnet sin butik nummer 250. Rema 1000 har i øvrigt meddelt at de planlægger at åbne 15-20 butikker årligt de kommende år. Samme sang lyder fra Dagrofa, som blandt andet står bag discountkæden Kiwi Minipris.

Lægger man de udenlandske discountkæder Lidl og Aldi oveni, har danskerne altså rigeligt med billige dagligvarebutikker at vælge imellem. Mens Netto har skabt en meget klar identitet som landets førende discountkæde, halter det for Fakta med at differentiere sig fra konkurrenterne. 


Ifølge kædechef i Fakta, Niels Karstensen, er Fakta »ikke rigtig kendt for noget.«

»Men jeg synes generelt, at de discountbutikker, der åbner, ligner hinanden alt for meget. Der er dybest set kun facaden til forskel,« siger han.

Niels Karstensen er ikke meget for at sammenligne Netto og Fakta direkte, men han mener, at Fakta har en god chance for at komme igen ved dels at udnytte Coops nye overordnede strategi om bedre madkultur i Danmark, dels ved at holde igen med nye butiksåbninger.

»Vi slår foden lidt på bremsen i 2015. Jeg kan snart ikke få øje på et land, der har så mange dagligvarebutikker i forhold til indbyggere. Vi ser et marked, der er ved at være godt mættet,« mener Niels Karstensen, som fremover vil fokusere på at udvikle de eksisterende butikker for på den måde at skille sig ud fra konkurrenterne, herunder Netto.

Dansk Supermarked blev i januar solgt til Salling-gruppen. I samme ombæring meddelte administrerende direktør Per Bank, at planerne om at ekspandere internationalt fortsat er en del af strategien. Per Bank åbnede dengang for muligheden for at samarbejde med en international partner om at åbne flere Netto-butikker uden for Danmarks grænser.

Dagens regnskabstal fra Dansk Supermarked afslører ikke fordelingen af indtjening på de forskellige kæder, ej heller fordelingen af indtjening i Danmark og udlandet.

Udover Nettos fremgang har generelt forøget salg i Netto, Føtex, Bilka og Salling samt øgede åbningstider været medvirkende til fremgangen på bundlinjen i Dansk Supermarked.