Netto får bøde på 400.000 kr. for reklamefilm

Dansk Supermarked får nu stor bøde for at have krænket ophavsrettighederne i forbindelse med produktion af reklamefilm.

Foto: Torben Christensen. Dansk supermarked fik i går en bøde på 400.000 kr. Derudover skal der betales 200.000 i sagsomkostninger. 
Læs mere
Fold sammen

Det går ikke at bruge elementer fra reklamefilm fra en tidligere producent. Det fik Højesteret slået fast i går, da Dansk Supermarked fik en bøde på 400.000 kr. samtidig med, at de skal slippe 200.000 for sagsomkostninger.

Dansk Supermarked har været anklaget for, at deres nyere reklamer har samme filmiske, visuelle og lydmæssige virkemidler som de gamle, der er produceret af Jesper Jargil.

Det er ham, der i sin tid har lagt sag an mod Dansk Supermarked. Fra 1987 til 2007 producerede han en række reklamefilm for Netto.

I 2010 og 2011 blev det arbejde overtaget af Brandhouse A/S. De nye reklamefilm lå tæt op af dem som Jesper Jargil havde produceret. Det var i hvert fald hans vurdering.

En vurdering som Højesteret nu giver ham ret i. I går meddelte retten, at det er en krænkelse af Jesper Jargils ophavsret at en ny reklameproducent anvender elementer fra tidligere reklamer. 

Rettens vurdering er, at Jesper Jargils reklamefilm var ophavsretligt beskyttede og ikke var overdraget til Dansk Supermarked. Sø og Handelsretten har ellers tidligere frifundet Dansk Supermarked i reklame-sagen.