Netto åbner onlineshop – men du slipper ikke for at gå ned i butikken

Tirsdag morgen slog Netto dørene op for sin nye abonnementsservice, hvor kunder kan få leveret udvalgte varer til døren, men du skal alligevel ned i butikken, når du skal handle madvarer. Ekspert ser ingen milliardforretning i konceptet.

Netto rykker på nettet
Ifølge detailhandelsekspert Henning Bahr giver Nettos nye netkoncept god mening, men han ser ingen gylden fremtid i ideen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Fra dags dato har Netto lanceret sit nye internetsupermarked, hvor du kan handle dagligvarer hjemme fra sofaen.

Det hedder Fillop og kommer til at fungere som en abonnementsservice, hvor forbrugere selv kan vælge en række varer, de kan få leveret med en fast frekvens, som de selv bestemmer.

Derfor kommer forbrugere altså heller ikke til at kunne handle røde bøffer på Fillop. Og det er der ifølge kommerciel direktør hos Netto Martin Hasgard Olesen en god grund til.

»Vi ved, at vores kunder helst selv vil vælge bøffen med den rigtige fedtmarmorering eller bananerne med den rette modning,« siger han.

Derfor er det altså hensigten, at Fillop skal bruges til at handle varer som toiletpapir, vaskepulver og andre basisvarer, man har et jævnt forbrug af. Fokus bliver på jævne leveringer tre dage om ugen med mulighed for at bestille specifikke varer med til næste levering. Varerne bliver leveret med PostNord, og der bliver ikke mulighed for dag-til-dag-levering.

Ekspert: Ingen milliardforretning

Ifølge ekspert i detailhandel Henning Bahr giver det fokus god mening. Han tror nemlig, at kunderne fortsat gerne vil bruge de fysiske butikker til de madvarer, som de gerne vil se, inden de køber dem.

»De første nethandelsbutikker har bøvlet med friske madvarer, for når folk bestiller frugt, grønt og kød online, risikerer de at få leveret nogle varer, som de ikke selv ville have valgt, hvis de havde været nede i butikken,« siger han.

Alligevel ser han ikke nogen milliardforretning i det nuværende koncept. Hvis det skal være rigtig stort, skal der bygges mere på.

»Hvis de ikke udvider det her koncept, så tror jeg ikke, de kan komme op og ringe. Nu starter de med denne version, og så vil jeg tro, at de begynder at bygge ovenpå,« siger han.

Forsøgsbasis

Netto selv forventer 50.000 kunder i netbutikken inden for det første år, men Martin Hasgard Olesen vil ikke uddybe, hvad ambitionerne er på lang sigt.

»Det har vi ikke sat tal på. Nu skal vi i gang, have noget feedback fra vores kunder og derefter se på, at vi fremadrettet opfylder kundernes behov, som løbende ændrer sig,« siger han.

På længere sigt er planen, at Fillop skal hjælpe folk med at finde ud af, hvor meget de skal købe ind af forskellige ting. Blandt andet ved at spørge dem om deres vaner, samt hvor mange personer der bor i husstanden. Det ser Henning Bahr et potentiale i.

»De kunne sagtens hjælpe deres kunder med at tilpasse størrelsen af deres indkøb. Desuden kunne man forestille sig, at de ligesom Amazon foreslog specifikke varer baseret på kundernes andre køb,« siger han.

I første omgang kommer Fillop til at køre på forsøgsbasis, hvor et par tusind kunder bliver lukket ind efter først-til-mølle-princippet. Forventningen er, at butikken åbner for den brede offentlighed efter nytår.