Nettets nye darling kommer til Danmark

Det er et firma med store armbevægelser, der den 1. september kommer til landet. Amerikanske Groupon har på rekordtid banket en lukrativ forretning op, som Google forgæves har forsøgt at købe for henved seks milliarder dollar.

Foto: SCOTT OLSON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver ComOn.dk

Det driftige opstartsfirma vil selv. Og kan selv.

Groupon er til stede i 46 lande og hævder at være markedsledende i hovedparten af dem. Firmaet gik lynhurtigt i plus i hjemlandet, og Groupon er steget hurtigere i værdi end både Apple, Microsoft, Ebay, Amazon.com og Google gjorde.

Groupons forretningsmodel er simpel. Man lader en stor portion brugere købe en vare eller en oplevelse til typisk 50 procent af normalprisen. Forbrugerne får altså en god pris til gengæld får de medvirkende butikker og firmaer en massiv eksponering for nye kunder.

Klonernes forbillede

Forretningsmodellen, som Groupon opfandt i 2008, lever allerede i bedste velgående i Danmark. Sweetdeal, Downtown og en stribe andre tjenester har sat sig på markedet.

Er der over hovedet plads til jer?

“Vi mener, at vores berettigelse til at være her er, at vi kommer med en anden kvalitet. Vi kommer for at introducere københavnerne til deres egen by. Vi går efter spændende oplevelser, som de ikke selv var klar over eksisterede. Vores danske konkurrenter fokusere meget på restauranter og spa. Det var også det, som Groupon blev udviklet med i 2008. Det er det koncept, de har kopieret, men der er sket en masse innovation fra Groupons sidenhen,“ siger Frederik Hendriksen, der er en del af det fem mands store ledelsesteam for Groupon Danmark.

Groupon Danmark vil også fokusere på restauranterne og spa-tilbud. Men det bliver mere end det. Fokus skal være på oplevelser. Frederik Hendriksen nævner specielle yogasteder, hoteller, crossfit, bungyjump og luftballoner som nogle at Groupons potentielle tilbud.

“Det danske marked er blevet til kampen om billige middage. Det handler mere om discounten end oplevelsen. Det var egentlig den oprindelige idé, og en vil vi sætte fokus på igen. Vi vil ud og vise københavnerne steder, de ikke kender,” uddyber Frederik Hendriksen.

Der er ikke sat noget præcis antal på den danske satsning, men den er stor nok til, at de eksisterende spillere kommer til at lægge mærke til det.

“Nu ved jeg jo nogenlunde, hvor mange Sweetdeal og de andre har ansat, og jeg kan sige, at vi bliver betydeligt flere end det,” siger Frederik Hendriksen.

Den lille forskel

Groupon adskiller sig også en lille smule fra hovedparten af klonerne i Danmark. Hver dag er der to forskellige deals. Et “maindeal” og en “sidedeal”.

Det er typisk veluddannede, vellønnede kvinder mellem 20 og 35 år, der benytter Groupon og de lignende tjenester. Ved at have to daglige tilbud håber Groupon også at have plads til at ramme mændene.

De engelske brugere har for eksempel kunne købe en dag på racerbanen hos tv-programmet Topgear.

Har været her før

Den danske hjemmeside Groupon.dk har eksisteret længe. Uden meget aktivitet.

I 2010 købte Groupon den tyske kopitjeneste MyCityDeal. MyCityDeal havde på to måneder etableret sig i otte lande, hvilket fik Groupon til at finde tegnebogen frem.

Efter overtagelse gik man også ind i Danmark, men det gik for stærkt, og forsøget løb ud i sandet.

Nu prøver man altså igen. Denne gang med flere kræfter og betydeligt mere erfaring. Ledelsesholdet, der starter i Danmark, er det sammen, der lancerede Groupon i Japan og Kina

1. september er der kun fokus på København. I løbet af efteråret kommer andre danske byer til.

Hjemmesiden vil snart blive relanceret. I øjeblikket er der kun adgang til den oprindelige udgave.