Nettet rykker ind på TV-skærmen

Fladskærmsproducenterne satser store summer på at skubbe det traditionelle TV lidt væk fra fjernsynet i stuen. Nu skal der være internet på skærmen.

Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: Med et tryk på TV-ets fjernbetjening skal også danskerne for alvor på internet.

Allerede inden nytår ventes alene over 40 procent af alle solgte TV-apparater i Tyskland at kunne gå på nettet. Dermed kan man - mens man ser fjernsyn - finde flere oplysninger om, hvad man ser, eller blot følge med på Facebook, bestille varer o.s.v.

Den tredje dimension rykker ind i stuen

Men fjernsynet bliver dermed også langt mere komplekst, og det vil derfor tage tid, før folk får koblet alt rigtigt sammen, så der er »hul« igennem, og dernæst vænner sig til at bruge TV-skærmen til andet end fjernsyn. Endelig kræver det selvsagt en fjernbetjening med tastatur.

Internetgiganten Google vil lave en særlig søge­funktion, så man kan finde nyhedsudsendelser, spillefilm og YouTube-videofilm på samme måde, som Google i dag har en særlig nyhedssøgetjeneste. Andre drømmer om muligheden for at kombinere TV med reklamer på nettet, så man måske kan klikke på detektiv Columbos slidte jakke eller ditto cigar og bestille begge dele på nettet.

Truede TV-kanaler

Og hvis fjernsynet mere og mere bliver endnu en internet­skærm, trænges TV-stationerne tilbage, for så har folk ikke også tid til at se traditionelt TV i samme omfang som tidligere. Derfor åbnede de to tyske TV-stationer ProSieben og Sat1 i sidste uge en ny internet-TV-kanal, og det landsdækkende ZDF følger med. Ved at stille masser af udsendelser til rådighed selv håber de at kunne fastholde seerne, fordi de nu får mulighed for selv at vælge fra hylderne, hvornår de ønsker at se fjernsyn, noget, der især tiltrækker de unge.

»Forskudt TV og betalingsfilm vil det især være. I første omgang kan man ikke gå direkte på nettet, men det er et spørgsmål om tid. Internet-TV vil ændre hele måden at se TV på, og TVet får igen en central betydning. Det er klart, at dette giver kabel-TV-selskaberne udfordring. De må finde nye forretnings­modeller. Men de kan ikke stå imod kraften fra internet-TV. Vor store udfordring er at få forbrugerne til at forstå, at det ikke er svært at bruge,« siger nordisk markedsdirektør for LG Electronics, Lena Hjort, som lover de første fjernsyn med nordisk indhold i løbet af efteråret.

YouSee gør op med TV-pakketyranni

Og der er kraft bag: Philips, Sharp og Loewe (Tysklands svar på B&O) går nu sammen i et konsortium om at udvikle fælles internet-TV-småprogrammer. Samsung har udlovet 500.000 euro for den bedste ide til programmer i Storbritannien, Tyskland og Frankrig.

At der stadig er grundlæggende problemer ved net-TV, vises ved et hurtigt testbesøg på flere danske avisers netsteder. Filmklippene kræver nemlig Adobe Flash som afspiller. Den mangler eller skal op i en nyere version, hvilket man ikke selv kan klare, som man ville gøre på en computer.