Netshoppere oser og efterlader kurven

Hver tredje kunde i de danske internetbutikker kommer forbi for at tjekke varerne og priserne – og efterlader indkøbskurven tom.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De klikker vejen forbi netbutikken, tager et kig på varerne og priserne og fylder den virtuelle indkøbskurv op, selvom de egentlig ikke har tænkt sig at købe noget.

De er blot ude for at ose, som det kendes fra de fysiske butikker, hvor hylderne ligeledes ofte bliver endevendt, prøverum fyldt op med varer og udvalget tjekket ud uden tanken er at svinge betalingskortet.

Sådan er udfaldet med hver tredje fyldte indkøbskurv i netbutikkerne. Den efterlades uden køb, fordi kunden slet ikke har til hensigt at købe, men bare vil tjekke varer priser. Det viser Dansk e-handelsanalyse for første kvartal 2010, der er foretaget af analysevirksomheden Epinion og baseret på omkring 1.000 besvarelser.

Læs om fem netbutikker foretrukket af netshopperne

Der bliver fortsat shoppet løs i de danske netbutikker, der alene i første kvartal 2010 omsatte for 6,9 milliarder kroner på netbetalinger foretaget med dankort eller visa/dankort, og Foreningen for Distance og Internethandel – FDIH vurderer på den baggrund, at danskerne i 2010 vil handle for mere end 40 milliarder kroner på nettet.

Mister kunder ved kassen

At netbutikkerne mister mange kunder ved kassen har der generelt været fokus på de senere år blandt andet i forhold til, om indretningen er god nok, og vejen til betalingen fungerer. Ifølge administrerende direktør i Foreningen for Distance og Internethandel – FDIH, Annette Falberg, er analysen et udtryk for, at forbrugerne agerer på nettet, ligesom de gør i fysiske butikker. De ser varerne an, oser og drømmer lidt.

- Det er simpelthen en del af oplevelsen og behøver ikke nødvendigvis være alarmerende, at der efterlades fulde indkøbskurve i netbutikkerne, vurderer Annette Falberg, der tilføjer, at det, der adskiller netbutikkerne er, at en del af kunderne vælger at lægge varerne i indkøbskurven, så de samtidig for tjek på den samlede pris med eventuelle fragtomkostninger.

Det er i høj grad via søgemaskiner som Google, Yahoo og lignende, at netshopperne finder vej til nye internetbutikker, ligesom også prissammenligningstjenester Kelkoo og Pricerunner og anbefalinger fra venner også spiller en rolle. Ellers er loyaliteten over for netbutikkerne stor, da mere end to ud af tre har e-handlet i en butik, hvor de har handlet tidligere.

Læs også på EVB.dk:

Fem netbutikker foretrukket af netshopperne

God indretning giver penge i kassen hos netbutikker