Netsalg trækker Zentropa ud af krisen

USA melder for første gang om kraftig vækst i salget af film på nettet. Det åbner helt nye muligheder for kriseramte Zentropa.

Zentropas administrerende direktør, Peter Aalbæk Jensen, har gemt sin tidligere så velkendte høje cigarføring lidt væk, men han klynker ikke og forventer, at et »Video on Demand-brag« vil sikre indtjening i fremtiden. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens det kniber med at få danskere til at købe film på lovlig vis over nettet, downloader og betaler amerikanske filmentusiaster i stigende grad for at downloade spillefilm.

Mens Video on Demand-indtægterne for få år siden udgjorde to til fire procent af det samlede filmsalg uden for biograferne i USA, er andelen nu oppe på mere end ti procent. Samtidig ventes markedet for download af film at vokse markant de kommende år. Sidste år udgjorde det globale salg ifølge IHS Screen Digest knap 1,4 milliarder kroner. I 2014 ventes salget at stige til 4,4 milliarder kroner.

Udviklingen vækker optimismen til live hos Danmarks største filmproducent, Zentropa, som ellers det seneste års tid har været i alvorlige økonomiske vanskeligheder. Zentropas administrerende direktør, Peter Aalbæk Jensen, har det seneste år kunnet forhandle langt bedre priser hjem end tidligere i USA.

»Det stigende salg via nettjenester som iTunes, Amazon og NetFlicks gør, at vores priser er steget 300-400 procent i USA det seneste år. Det er stadig småting, vi får ind på det, men vi kan se, at det pludselig eksploderer i USA. Indtjeningen på Video on Demand på vores type film er større nu end distributionen via biografer i USA,« siger Peter Aalbæk Jensen.

Samtidig er download af film med til at udvide markedet for Zentropa-film til nye verdensdele. Indien er i dag Zentropas største Video on Demand-kunde. Det åbner perspektiver.

»Hvis vi kan ramme bare 0,2 procent af befolkningen i Indien, ville jeg da ikke være ked af det. Det vil vi aldrig kunne gøre i den analoge verden,« siger Peter Aalbæk Jensen, der fortsat kæmper for at få styr på indtjeningen i Zentropa.

Filmkoncernen kom ud af 2010 med et minus på godt 17 millioner kroner, en egenkapital på 42 millioner kroner og hensættelser til at dække negativ egenkapital i selskabets omkring 50 datterselskaber på 78 millioner kroner.