Nets tjener tykt på Betalingsservice

Nets har de seneste knap ti år fordoblet sin indtjening, mens omkostningerne er faldet markant. Ingen af delene kommer forbrugerne til gode. Det fremgår af Konkurrencestyrelsens analyse af Betalingsservice.

Nets har mere end fordoblet sin indtjening fra danskernes betalinger gennem Betalingsservice fra 2003 til 2012. I samme periode er Nets' omkostninger til Betalingsservice faldet markant. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nets har mere end fordoblet sin indtjening fra danskernes betalinger gennem Betalingsservice fra 2003 til 2012. I samme periode er Nets' omkostninger til Betalingsservice faldet markant.

Det viser analysen »Betalingsservice« foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der blev offentliggjort i dag tirsdag.

Nets’ omkostninger er fra 2003 til 2012 faldet med mellem ti og 30 procent. Samtidig er antallet af betalinger via Betalingsservice steget med omtrent 40 procent. Antallet af transaktioner med Betalingsservice udgjorde knap 200 mio. i 2012.

Ifølge direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, er ingen af delene kommet forbrugerne til gode.

»Vores analyse viser, at Nets fortsat genererer store overskud fra Betalingsservice. Og at der har været plads til at øge Nets’ betaling til bankerne markant. Flere betalinger går gennem Betalingsservice, og Nets’ omkostninger er faldet, men det er ikke kommet forbrugerne til gode,« skriver Agnete Gersing i en pressemeddelelse.

»Næsten alle danske husstande benytter jævnligt Betalingsservice. Derfor er det vigtigt, at uhensigtsmæssigheder ikke forhindrer, at Nets’ lavere omkostninger kommer både virksomhederne og forbrugerne til gode.«

Flere penge til bankerne

Analysen viser, at Nets’ indtjening fra Betalingsservice voksede yderligere fra 2011 til 2012, selvom Nets samtidig har øget betalingen til pengeinstitutterne for deres medvirken til Betalingsservice.

Udgiften til pengeinstitutterne udgør ifølge Konkurrencestyrelsen langt den største del af Nets’ omkostninger ved at drive Betalingsservice. Betalingen til pengeinstitutterne er steget med op til 20 procent i perioden 2009-2012.

Analysen kommer i kølvandet på en analyse af Betalingsservice fra 2011, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også stod bag efter ønske fra regeringen.