Nets skal redegøre for otte timer langt NemID-nedbrud

Et nedbrud, som i otte timer forhindrede danskerne i at bruge NemID til login, er uacceptabelt ifølge Digitaliseringsstyrelsen.

Et nedbrud, som i otte timer forhindrede danskerne i at bruge NemID til login, er uacceptabelt ifølge Digitaliseringsstyrelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Vandall Ørtvig

Fredagens nedbrud, hvor det ikke var muligt at logge på med NemID-nøglekort i otte timer, er en klar overskridelse af de oppekrav til NemID, som Digitaliseringsstyrelsen har stillet. Derfor skal Nets redegøre for, hvad der gik galt, og hvad der bliver gjort for at forhindre en gentagelse. Skriver version2.dk

»Det er selvsagt et nedbrud af en størrelse, som vi ikke kan acceptere. Det er klart, at vi har bestilt en redegørelse fra Nets. Det er en helt normal procedure til, at vi får den bagvedliggende årsag at vide,« siger kontorchef Morten Mejer-Warnich fra Digitaliseringsstyrelsen til Version2.

NemID-systemet består af en større mængde delsystemer, hvor kravene til oppetid kan variere, men lige netop login-delen med nøglekort, som er dén, danskerne bruger til at få adgang til både offentlige hjemmesider, netbanken og en række andre hjemmesider som eksempelvis onlinekasinoer, har et krav, der svarer til 99,9 procents oppetid.

Ud over redegørelser ved større nedbrud, bliver infrastrukturen omkring NemID også løbende vurderet i forhold til, om den er tilstrækkelig robust.

»Den viden, vi får fra den kørende løsning, bruger vi til at optimere på den kørende løsning og til at rette på de uhensigtsmæssigheder, der måtte opstå på løsningen, og sikre, at løsningen kan følge med den øgede funktionalitet, som den får i kraft af digitaliseringen. Så det er klart, at vi har fokus på konstant at forbedre den kørende løsning,« siger Morten Mejer-Warnich.

Selvom Nets har kontrakt på driften af NemID frem til formentligt udgangen af 2017, så bliver infrastrukturen løbende ændret i takt med ændringer i både de belastninger, systemerne udsættes for, og i de tilgængelige teknologier.

Erfaringerne fra driften af den nuværende udgave af NemID bliver også taget med i forberedelserne frem mod, at den næste udgave af NemID skal specificeres.

»Det er helt klart, at alle de erfaringer, vi gør os med den kørende løsning, bliver taget med i kravsætningen og de krav, der vil blive sat op i den nye kontrakt,« siger Morten Mejer-Warnich.

NemID var især i den første periode efter lanceringen plaget af driftsforstyrrelser, mens længerevarende nedbrud, som det der fandt sted i sidste uge, hører til sjældenhederne i dag.

Deltag i debatten på Version2.dk