Nets nye chef går på jagt efter opkøb og bedre image

Med amerikanske kapitalfonde i ryggen går den nye topchef i Nets, Bo Nilsson, på opkøbsjagt. Han taler om en fordobling af omsætningen, men anerkender også, at det samtidig kræver hårdt arbejde at genopbygge selskabets image efter en række dårlige sager, herunder Se og Hør-skandalen.

Nets’ nye adm. direktør, Bo Nilsson Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der venter en enorm opgave for Nets’ nye adm. direktør, Bo Nilsson, der fik topchef-stillingen i den store betalingskoncern for blot tre uger siden.

Først og fremmest skal han genopbygge brugernes, kundernes og myndighedernes tillid, efter at Nets har været involveret i en række kompromitterende sager. Størst var skandalen om lækkede kreditkortoplysninger til Se og Hør, men også diverse nedbrud i Dankort- og NemID-systemerne har gjort Nets upopulær blandt danskerne.

Og så var der ramaskriget over, at Nets og dermed et nationalklenodie som netop Dankortet og herunder følsomme oplysninger kom på amerikanske hænder, da de to amerikanske kapitalfonde Advent International og Bain Capital sammen med danske ATP i foråret købte Nets. Oven i genopbygningen af Nets’ image skal Bo Nilsson også sørge for, at disse nye ejere får et tilfredsstillende afkast af deres investering på hele 17 mia. kr.

For at tage sidstnævnte først er en stor del af strategien at opkøbe andre virksomheder, og Nets-topchefen taler om, at der kan blive tale om en fordobling af omsætningen, der i 2013 lød på 6,7 milliarder kroner.

»Det kan godt være en fordobling, men det er mere muligheden, end det er størrelsen, som jeg ser det. Der er nogle interessante ting, som jeg kigger på. Som ny ledelse for Nets er det meget vigtigt, at vi sætter en agenda over for vores ejere. Det er klart, at vi har en meget positiv periode henover de næste to år, hvor vi er i investeringsmode. Og det vil jeg prøve at udnytte, fordi at foretage opkøb om fem eller seks år er måske timingsmæssigt ikke det bedste tidspunkt. Jeg tror, at vi er nødt til at være relativt proaktive og forsøge at skaffe de her markedspositioner,« siger Bo Nilsson.

Han ser det som usandsynligt, at Nets kommer til at lave store opkøb i Danmark og Norge baseret på selskabets markedsstruktur og position. Til gengæld er mulighederne åbne i Sverige.

»Vi er utrolig stærke i Danmark og Norge, og vi er også rimelig stærke i Finland. Men vi er relativt set svage i Sverige. Der er ingen tvivl om, at vi har været lidt begrænset i det svenske marked i at tage store kunder på specielt kommercielle områder hos bankerne, fordi vi har været ejet af danske og norske banker, og de har typisk konkurreret med svenske banker. Så de svenske banker har måske konkluderet, at de ikke ønsker at have deres konkurrenter til at processere eller understøtte deres forretning. Nu hvor vi er uafhængige, åbner det nogle nye muligheder op på banksiden i Sverige,« siger Bo Nilsson.

Han peger han på det nylige køb af konkurrenten Payzone i Sverige som et godt eksempel på, hvad Nets går efter. Payzone har syv pct. markedsandele inden for terminaler i Sverige, hvor Nets i forvejen har 25 pct., og derfor sidder Nets efter købet på en tredjedel af markedet. Det er den type opkøb, Nets-topchefen vil gå efter.

»Det andet er selvfølgelig, at hvis vi ikke gør det, er der måske nogen af vores konkurrenter, der gør det, og dem er der mange af. Så vi har et vindue åbent både i markedet, og et vindue åbent rent ejerskabsmæssigt, og det har vi tænkt os at udnytte. Hvor stor vi vil blive er svært at sige,« siger Bo Nilsson.

Forud for ejerskiftet i marts lå en salgsproces på længere end et halvt år, hvor overraskende mange aktører blev nævnt som potentielle købere. Det afspejlede sig også i prisen, der endte på 17 mia. kr. og dermed langt oversteg de første vurderinger på 12 mia. kr. Den høje pris indikerer naturligvis også, at ejerne har en klar plan om at vokse og udnytte potentialet i selskabet. Ud over planerne om stor vækst ser ejerne og Bo Nilsson også gode muligheder for at optimere og effektivisere driften. Dette er et af de største fokuspunkter for Bo Nilsson, et punkt, han kalder operationel excellence.

»For mig betyder operationel excellence også, at vi må tage et realistisk kig på, om vi rent faktisk er for bureaukratiske. Om vi har nogle processer, som ikke er kundeorienteret og markedsorienteret, og som ikke er effektive. Det er klart, at i en virksomhed, som er et resultat af fusioner og opkøb, kan der stadig være en del strømlining af processerne, som skal gøres, og det vil vi fokusere på.«

Med en præcisering af strategien og de udvalgte indsatsområder har Bo Nilsson følt, at det var nødvendigt at ændre på organisationen og ledergruppen. Hvor topchefen - for at sikre en høj kundeorientering - har valgt at fastholde tre rutinerede og erfarne ledere, fordi de til sammen har mere end 50 års baggrund hos Nets og dermed en dyb forståelse for Nets’ produkter, har topchefen fundet det nødvendigt at hente nye kræfter ind til at sikre operationel excellence. Her er valget faldet på Pia Jørgensen, der er født og opvokset i Danmark, men som har norsk pas og ligesom Bo Nilsson har arbejdet i mange år i store amerikanske finansielle selskaber.

Alt i alt er den øverste ledelse skåret ned fra ti til syv direktører, men Bo Nilsson har endnu ikke besluttet, hvor stor ledergruppen skal være.

»Vi er gået ned fra ti til syv, men det er ikke nødvendigvis en permanent situation. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi øger antallet af direktører igen for at skabe det rigtige fokus. Så om et år kunne vi sagtens være otte eller ni. Man kan dog være stensikker på, at vi ikke vil være under syv,« siger Bo Nilsson.

I tilpasningen af organisationen er en række medarbejdere flyttet rundt, men Bo Nilsson pointerer, at ingen medarbejdere i den proces er blevet opsagt, og det er der heller ingen planer om.

»Operativ excellence er for mig mere end bare medarbejdere. Det er også faciliteter, IT-systemer, osv. Det er hele omkostningsfladen. Så der er ikke nogen konkrete planer om afskedigelser, men når vi hen over det næste år får arbejdet os igennem vores forretningsplaner, så kan der komme nogle justeringer. Det kan jeg ikke udelukke,« siger Bo Nilsson.

Disse planer om kraftig vækst særligt ved opkøb og så en optimering af driften skal udvikle Nets til et selskab, som ejerne kan sælge for et større beløb end de 17 mia. kr. om fem til syv år og dermed opnå et godt afkast af investeringen, lyder det fra topchefen.

»Vi går efter at nå et afkast, der er på linje med, hvad de er vant til. Jeg tror, at vi kan opnå det ved at få en balance mellem organisk kundeorienteret vækst, opkøb og operationel excellence. Jeg kigger mest på at eksekvere vores strategi, og så er det markedet – om det er en børsnotering eller en anden form for ejerskifte – på det tidspunkt, der vil beslutte, hvad afkastet bliver,« siger Bo Nilsson.

Og så er vi tilbage ved begyndelsen, nemlig genopbygningen af Nets’ image. Når Bo Nilsson taler med folk om Nets, oplever han, at der er meget stor forskel på, hvordan folks opfattelse er, og hvordan de faktiske forhold er. Så han erkender, at der først og fremmest ligger en kæmpe opgave i at genvinde tillid.

»Der er ingen tvivl om, at min første opgave er eliminere den informationskløft. Jeg skal have genopbygget forholdet til medierne, fordi vi har været et selskab, som har været ret lukket. Både under salgsprocessen og i Se & Hør-sagen. Det er ikke min tilgang til det,« siger han og tilføjer:

»Vi skal også have genopbygget forholdet til myndigheder, ministerier, vores tilsyn, til politikere og kunder. Jeg har et kæmpe program over de næste tre-fire-fem måneder til at møde beslutningstagere i Danmark.«

Netop det flossede image var måske årsagen til, at han i denne uge gjorde noget højst usædvanligt. De uadtil pæne erhvervsfolk retter normalt ikke offentlig kritik mod samarbejdspartnerne. Men Bo Nilsson fik vist, at der er kommet ny chef i Nets, da han fredag i Berlingske Business langede hårdt ud efter IBM og det amerikanske selskabs rolle i Se & Hør-sagen. Det varsler en ny åbenhed og en ny tid for ejerne af danskernes Dankort.