Netkunder skal have bedre onlinebutikker

Små og mellemstore virksomheder kan blive bedre til at betjene online kunder. Nyt initiativ skal sikre, at de ivrige danske netshoppere får flere og bedre danske steder at handle, lyder det fra handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

Virksomhederne skal være bedre til at udvide deres forretning med e-handlen, mener handelsminister Pia Olsen Dyhr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne er vilde med at handle på nettet. I 2011 handlede omkring tre millioner danskere for 46 milliarder kroner online, og den handel skal iværksættere samt små og mellemstore virksomheder være bedre til at understøtte og dermed få andel i. Derfor har handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) mandag skudt et landsdækkende initiativ »Succes Online« i gang, som skal hjælpe virksomhederne med at blive bedre digitalt.

- Virksomhederne skal være bedre til at udvide deres forretning med e-handlen. 77 procent af danskerne er på nettet og køber mange af deres varer der, men en del danske forretninger er ikke at finde der. Det skal de være, så det bliver hos danske virksomheder, og ikke kun hos udenlandske, siger Pia Olsen Dyhr.

I 2011 handlede tre millioner danskere online for i alt 46 milliarder kroner – og brugte i gennemsnit 13.000 kroner årligt ifølge Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH). Der er imidlertid mange forbrugere og virksomheder, der møder hjemmesider, som ikke er opdaterede, når de går på jagt efter et produkt, en service eller information om virksomheder.

Ifølge en medlemsundersøgelse fra Håndværksrådet baseret på svar fra 263 små og mellemstore virksomheder, har ni ud af ti oprettet en hjemmeside. Det er dog alt for få, der giver mulighed for at handle eller booke direkte på nettet, ligesom 60 procent af dem siger, at der går mere end en måned imellem opdateringer af hjemmesiden.

Ifølge afdelingschef i Håndværksrådet Frank Korsholm bør virksomheder ofre lidt mere tid på deres online aktiviteter.

- De ved godt, at de er nødt til at være til stede på nettet, men desværre er der mange, som ikke bruger eller opdaterer deres hjemmeside. Vi kan se, at de virksomheder, der investerer i udvikling af online aktiviteter, skaber flere kunder, mere omsætning og mere indtjening. Det betyder ikke, at alle skal løbe i samme retning, men at de skal være opmærksomme på mulighederne, siger Frank Korsholm.

I medlemsundersøgelsen vurderer 56 procent af virksomhederne selv, at deres hjemmeside har givet flere kunder, mens 36 procent samtidig melder samtidig om øget salg. Ifølge Frank Korsholm er det ikke alene nethandel, virksomheder kan afsøge muligheder i. Det kan eksempelvis også være optimering af service og salg via online bestilling eller en indsats på sociale medier. Det afhænger af virksomheden og dens kundegruppe, om og hvor de skal sætte ind, lyder det.

Initiativet »Succes Online« er centreret på hjemmesiden dinvirksomhedonline.dk. Bag intiativet står Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen, FDIH, Google, Ivækst, Amino, Ibiz-center, Deloitte og Håndværksrådet.