Netkunder ryger i toldfælde

En udspekuleret forretningsfidus betyder, at mange danskere i disse dage får en uventet ekstraregning, når de handler i udenlandske internetbutikker.

Foto: Modelfoto/Colourbox. Flere store forhandlere af især musik, film og tøj, som sælger direkte til danske forbrugere via nettet vildleder forbrugerne, der får store toldsmæk.
Læs mere
Fold sammen
Dykkende valutakurser har på kort tid gjort det særdeles attraktivt at bestille varer fra især England, men ofte sendes pakkerne i al hemmelighed fra en helt anden verdensdel, og så skal der pludselig betales både told, moms og gebyr. Det skriver metroXpress i dag.

»Det er dybt problematisk, for det vildleder forbrugerne og betyder, at man ikke kan stole på, at den pris, man betaler i første omgang, holder. I Danmark vil den slags være klart ulovligt,« siger Vagn Jelsøe, der er afdelingschef i Forbrugerpolitisk center ved Forbrugerrådet.

Fidusen bruges af flere store forhandlere af især musik, film og tøj, som sælger direkte til danske forbrugere.

På hjemmesiderne gør flag, sprog og priser i pund, euro og kroner tydeligt opmærksom på, at der er tale om butikker fra EU-lande.

Dermed burde de kunne handle told- og afgiftsfrit med kunder i alle andre lande i unionen.

Skader branchens omdømme
Hvad der ikke står tydeligt på hjemmesiderne er, at selvsamme butikker i vid udstrækning afsender deres varer fra eksempelvis Hong- kong.

Det betyder, at de kan sælges billigere, men besparelsen rammer kunden i nakken, når pakken pludselig får selskab af en regning for dansk moms og told plus 155 kroner i gebyr.

Foreningen for Distance og Internethandel tager afstand fra forretningsmetoden, som ifølge formand Morten Kamper skader hele branchens omdømme.

»Der er desværre nogle få firmaer, som ikke kan overholde helt normale spilleregler og på det nærmeste fupper kunderne. Det er utrolig ærgerligt både for branchen og for forbrugerne,« siger han til metroXpress.

Morten Kamper opfordrer forbrugerne til at være opmærksomme på det, der står med småt, og også gerne spørge forretningerne, hvis de er usikre på, hvor varerne sendes fra.

Hos Forbrugerrådet ser Vagn Jelsøe helst, at internetbutikker, der sender varer fra et andet land, end de giver indtryk af, bliver retsforfulgt. Noget, han dog vurderer, vil være stort set umuligt.

»Problemet er, at der ikke rigtig er klarhed over, hvilket lands love der gælder for hvad, når butikken er i et land, kunden i et andet, og afsendelsen sker fra et helt tredje. Det er et helt reelt problem ved international e-handel, og det bør der gøres noget ved,« siger han.

/Ritzau/