Netkøbmænd er euforiske

Analyse. Væksten buldrer derudaf, men de danske netbutikker har svært ved at tjene.

Nethandlen buldrer derudaf og de danske online butikker øgede omsætningen med i gennemsnit 20,3 procent i det seneste regnskabsår. Trods flotte vækstrater, der kalder på minder fra de optimistiske dotcom-dage, har butikkerne overordentligt svært ved at tjene penge.

De danske netkøbmænd, hvoraf mange røg ud i økonomisk uføre i kølvandet på it-nedturen i begyndelsen af år 2000, har igen sluppet håndbremsen.

Fuld gas med investeringerDe giver den fuld gas med investeringer i ny teknik, markedsføring og ansatte og jagter endnu mere omsætning. Det fremgår af en branchenanalyse ErhvervsBladet har gennemført i samarbejde med Experian.

- De nethandlende er euforiske i øjeblikket. De etablerede virksomheder investerer massivt i mere markedsføring og i at gøre kunderne mere tilfredse. De udnytter de gode tider til at blive bedre. Samtidig er der en bølge af ny virksomheder på vej, siger direktør Morten Kamper fra de nethandlendes organisation FDIH.

Mens væksten udviklede sig flot, har netbutikkerne i gennemsnit oplevet et fald på 10,0 procent i det primære resultat i 2005/06.

Euforien blomstrerDet bekymrer dog ikke Morten Kamper, at de nethandlende har svært ved at konvertere vækst til indtjening.

- Vi kradser kun i overfladen, og udviklingen vil fortsætte de næste ti år. Jeg tror de nethandlende gør klogt i at udvikle deres forretninger i gunstige perioder, som ser ud til at fortsætte. Jeg ser ingen faresignaler i denne udvikling, siger Morten Kamper.

Flere med underskudChefanalytiker John Mikkelsen fra Experian er mindre optimistisk på branchens vegne. Han konstaterer, at en stigende andel af netvirksomhederne har svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

- Der er en temmelig stor - og stigende - andel af netvirksomheder, der kører med underskud og har angrebet egenkapital. Der er store vækstpotentialer, men nettet er ikke bare en guldgrube, siger han.

I brancheanalysen fremgår det, at 36,6 procent af virksomhederne i analysen i regnskabsåret 05/06 kørte med underskud.

I en tilsvarende periode året før var det 28,2 procent af virksomheder, der kørte med underskud.

- Det er nemt at oprette en netbutik og eksempelvis sælge for 100.000 kroner solbriller fra kælderen. Men der er stort pres på prisen, så man skal nå en kritisk masse, før man kan begynde at tjene penge.

- Men har du mange brugere, begynder det at se fornuftigt ud, siger Claus H. Andersen, der er adm. direktør i Bilbasen, der er en markedsplads for biler.

Bilbasen er dansk mester i diciplinen bedst til at tjene penge blandt de danske netbutikker.