Nethandel sikrer første stigning i detailhandlen i syv år

For første gang siden 2007 er salget i detailhandlen steget. Indkøb på nettet driver væksten, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

Foto: Niels Ahlmann Olesen. Nemlig.com, der sælger fødevarer over nettet og leverer til døren, er en af de virksomheder, der gør konkurrencen hårdere for de traditionelle supermarkeder. FOTO: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Den danske detailhandel er trængt, men nu er der endelig gode nyheder. Omsætningen steg nemlig med 1,1 procent fra 2013 til 2014, og højdespringeren er e-handel, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

En ellers presset branche får lidt medvind, men det er ikke, fordi de hopper og springer af glæde i detailhandlen.

»Selv om det går bedre, går det stadig ikke godt nok for detailbranchen i Danmark. Mange butikker og virksomheder kæmper med vigende indtjening, og der er ikke for alvor kommet gang i forbruget. Omvendt er selv en stabilisering og tilmed en lille fremgang godt nyt for en branche, der har ligget underdrejet i syv år,« siger markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.

Postordreforretninger, som primært dækker over e-handel, har med en stigning i omsætning på ni procent den største fremgang af alle brancher, og efter dem følger blandt andre guldsmede og salg af drikkevarer og specialforretninger med fødevarer. Den store stigning for postordreforretninger viser tydeligt, at der stadig er plads til vækst inden for e-handel.

Hvor køber vi mad?

Vi køber vores mad andre steder, end vi gjorde tidligere. Det er en fortsættende tendens ifølge Dansk Erhverv. Det kan ses på væksten indenfor specialforretninger med fødevarer og discountbutikker. Det tyder på, at vi både vil have de billige varer, men også luksusmadvarer af høj kvalitet. Til gengæld går købmænd og supermarkeder tilbage med henholdsvis et fald i omsætningen på fire og en enkel procent.

Discountforretninger som Netto, Aldi osv. stiger med samme hastighed, som købmænd og kiosker falder - nemlig fire procent. Specialforretninger med fødevarer går frem med fem procent, og de tager utvivlsomt noget af markedet fra både supermarkeder og købmænd.

Fremtiden er ikke rosenrød

Den branche, der falder allermest er handel med musik- og videooptagelser. Meget færre køber CD'er og DVD'er, og danskernes medieforbrug flytter over på netbaserede tjenester som Netflix, Spotify og så videre. Det betød i 2014 en nedgang for detailhandel med musik- og videooptagelser med hele 30 procent.

Grønthandlere, fotoforretninger og babyudstyrsforretningers omsætning er også kraftigt på vej ned ad bakke, og de faldt alle med over 15 procent i 2014. Selvom salget for første gang i syv år stiger generelt set, viser de danske virksomheder kun beskeden optimisme i forhold til fremtiden.

Det viser en undersøgelse, Dansk Erhverv har foretaget. Blandt de 118 virksomheder, som Dansk Erhverv har spurgt, forventer godt halvdelen at øge omsætningen de kommende 12 måneder, men samtidig regner 14 procent med at skulle afskedige.

»Det vidner om en høj grad af realisme i detailhandlen, som ikke tror på en betydelig fremgang den kommende tid, men snarere på en stabilisering. Mange virksomheder vil se tiden an, før de for alvor tror på bedre tider,« siger Henrik Hyltoft.

Laes mere