Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det kommer næppe som en overraskelse, at flere og flere forbrugere handler på internettet, men Top-Toy, som står bag legetøjskæderne Fætter BR og Toys'R'Us, er alligevel blevet ramt hårdt af udfordringerne med at transformere forretningen til en digital virkelighed.
Det viser sig nu i det netop offentliggjorte regnskab for 2013/2014, hvor den familieejede danske milliardvirksomhed må inkassere et skuffende fald i omsætningen fra 4,1 milliarder kroner til godt 3,9 milliarder kroner. Samtidig dykker driftsresultatet for femte år i træk, så det i dag lyder på 156 millioner kroner mod 164,4 millioner kroner året før og 273,6 millioner kroner i 2009/2010.
Ifølge administrerende direktør og medejer, Peter Gjørup, skal de utilfredsstillende tal primært forklares med alt for høje omkostninger i forbindelse med e-handel.
»Omkostningerne har været stigende i takt med stigningen i internethandel. Det er en af de faktorer, der gør, at driftsresultatet er blevet dårligere,« siger Peter Gjørup og fortsætter:
»Der er meget store omkostninger forbundet med internethandel. Vi handler ofte med store ting til små priser, og det gør, at omkostningerne til logistik er uforholdsmæssigt høje.«
Ifølge årsrapporten er der stigende trafik i både BR og Toys'R'Us netbutikker, ligesom omsætningen også er steget på de to platforme. Derfor er netop e-handel i fokus hos Top-Toy de kommende år.
»Internettet er noget, vi satser stort på fremadrettet, så vi gør rigtig mange ting på omkostningssiden og arbejder på at blive mere effektive,« siger Peter Gjørup.
Effektivisering har allerede nu kostet 50 administrative medarbejdere jobbet. Ifølge Peter Gjørup er der ikke skåret i bemandingen i butikkerne eller på lagrene, hvor der til gengæld stilles nye digitale krav til de ansatte. Blandt andet arbejder Top-Toy på at optimere på omnichannel-området, hvor grænserne for, hvornår noget er fysisk og digitalt bliver mere og mere flydende. Helt konkret skal kunderne i BR og Toys'R'Us finde en omfattende click-and-collect-service i butikkerne.
»Vi kommer til at prøve en masse ting. Noget kommer vi til at tjene penge på, noget holder vi op med igen, men det er vigtigt, at vi får prøvet forskellige løsninger af,« siger Peter Gjørup.
Netop omnichannel er det rigtige fokusområde for Top-Toy lyder det fra Lars Grønkjær, som er nordisk chef for et af verdens førende selskaber inden for udvikling af digitale handelsplatforme, amerikanske Demandware.
»De skal undgå, at kunderne går tomhændet ud af butikkerne, når de først er kommet ind. Det kan være, der er varer, som ikke er i butikken, men som kunden bliver tilbudt at få sendt hjem. De kan have et stort udbud på nettet uden at have det samme udbud i butikkerne, og det skal de udnytte,« siger Lars Grønkjær.
Han understreger, at konkurrencen er hård på internethandel, blandt andet fordi producenterne selv begynder at have styr på deres digitale salgskanaler, og derfor skal Top-Toy udnytte deres butikspotentiale og adgangen til butikkerne.
Lars Grønkjær peger også på, at detailhandlere generelt skal være gearet til det uventede, blandt andet julehandlen.
Et af de rigtig ømme punkter for Top-Toy var sidste års julehandel, hvor BR lokkede kunder til at handle på internettet med reducerede priser. Efterspørgslen var imidlertid så stor, at Top-Toy ikke magtede at håndtere de mange kunder på deres digitale platforme, men samme situation opstår ikke i år, lyder det fra direktøren. I år er virksomheden rustet til efterspørgslen på nettet.