Nethandel giver underskud

Coops har endnu ikke vist den store interesse for at sælge dagligvarer på nettet. Irma.dk er koncernens eneste satsning, og det er fortsat en underskudsforretning.

Irmas lager i Vallensbæk, hvorfra der sendes vare ud til private, der har handlet ind over internettet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Astrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er klichéhistorien om hønen og ægget.

Skal Coop satse stort på salg af dagligvarer på nettet, eller skal de vente, til efterspørgslen på dagligvarer på nettet stiger?

Indtil videre hedder Coops eneste satsning på nethandel Irma.dk. Det er langtfra en god forretning, og det bliver det ifølge kædedirektør for Irma, Jesper Uggerhøj, heller ikke foreløbigt. Direktøren forventer først indtjening på Irma.dk i 2016.

»Vi er godt klar over, at det stadig er en underskudsforretning, og at der kommer til at gå et par år, hvor vi skal investere, før vi rammer den økonomiske overflade,« siger Jesper Uggerhøj.

Sammen med Irma.dks kommercielle direktør, Jesper Wacherhauser, viser han rundt på Irma-dks lager uden for København. Mens vi går forbi rækkerne med grøntsager og frugt, fortæller Jesper Uggerhøj, at omsætningen for Irma.dk alene er på vej mod et trecifret millionbeløb, og det er ifølge direktøren tilfredsstillende.

»Vi har fastholdt en meget høj kundetilfredshed samtidig med, at vi er vokset markant,« siger Jesper Uggerhøj.

Men der er masser af udfordringer forbundet med at sælge varer til danskerne over nettet. Den største er ifølge Jesper Wacherhauser, at kunderne er ekstremt kritiske over for varernes friskhed. Når de 70 medarbejdere på lageret går rundt og »plukker« varerne til kunderne med et headset på hovedet, er det derfor afgørende, at særligt grøntsager og frugt er fri for pletter.

»Vi fungerer som kundernes øjne. Vi har arbejdet meget med indkøbsoplevelsen på Irma.dk, hvor vi allerede i dag kan tilbyde en række specialvarer,« fortæller Jesper Wacherhauser, mens vi går videre til området, hvor der om formiddagen står slagtere og skærer kød ud til kunderne.

»Senest har vi satset på at have et langt større udvalg af friskskåret økologisk kød,« fortæller han og tilføjer, at der er 50 varianter af økologisk kød på vej til kunderne.

Det koster mellem 29 og 45 kroner at få leveret dagligvarer fra Irma.dk, og mens netbutikken i dag udelukkende bringer dagligvarer ud til københavnerne, er der ambitioner om at udvide butikken til hele landet.

»Irma-varer er forbeholdt forbrugerne i København, fordi vi ikke har nogen butikker i vest. Men ambitionen er, at vi inden for de næste par år kan tilbyde hele Danmark at købe Irma-varer over nettet,« siger Jesper Uggerhøj.

Konkurrenten Dansk Supermarked har endnu heller ikke satset på at sælge dagligvarer på nettet. Til gengæld har et par udelukkende digitale netbutikker meldt sig på banen inden for de seneste par år med Nemlig.com som den mest aggressive aktør.

For en måned siden kunne Berlingske Business skrive, at Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen er gået ind i projektet med en millioninvestering. Det skal tilføjes, at Nemlig.com også stadig kører med underskud.