Netflix suger stadig kunder til

Den amerikanske streamingtjeneste fik næsten 2,4 millioner nye kunder på tre måneder, flest uden for USA.

Foto: MIKE BLAKE. Netflix henter flere nye kunder ind end forventet. Til gengæld koster udvidelsen med flere lande dyrt. Arkivfoto: Mike Blake, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Det strømmer fortsat til med nye seere til den amerikanske netfilmtjeneste Netflix, som nu er oppe på 65,6 millioner abonnenter, takket være især vækst uden for USA.

På de udenlandske markeder kom 2,37 millioner nye kunder til i april-juni, så i alt 23,3 millioner ser alt, hvad de orker, over internetforbindelsen. Streamingtjenesten hentede hjemme i USA 900.000 nye kunder og har nu 42,3 millioner dér.

Netflix satser voldsomt på egenproduktion, altså serier, som ikke kan ses andre steder, hvorfor man er nødt til at være abonnent. »House of Cards« er det store hit. Netflix regner med at bruge seks milliarder dollars næste år på film og TV, hvoraf meget produceres sammen med eksterne studier.

Dyrt at udvide

Netflix' omsætning voksede i 2. kvartal med 22,7 procent til 1,64 milliarder dollars mod 1,34 milliarder for et år siden. Til gengæld faldt overskuddet til 26,3 millioner dollars mod 71 millioner for et år siden, forårsaget af den dyre indsats for at komme ud i flere lande. Senest er selskabet startet i New Zealand og Australien i marts og rykker senere i år ind i Japan, Spanien, Italien og Portugal.

Netflix forventer ved udgangen af 2016 at kunne ses i 200 lande, heriblandt Kina, oplyser selskabet.

31 procent af omsætningen ligger nu uden for USA, og selv om Netflix ikke vil oplyse, hvordan det går i de enkelte lande, er der nu overskud i flere af de første lande, som Netflix rykkede ind i.

I Danmark åbnede Netflix i oktober 2012. I dag koster det fra 79 kroner om måneden at være dansk abonnent.