Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den amerikanske onlinefilmtjeneste Netflix, som er verdens største inden for såkaldt internetstreaming, fik i månederne op til jul 2,3 millioner nye kunder i hjemlandet USA og overvejer nu at indføre forskellige priser i stedet for den faste månedspris for frit valg på alle hylder.
Netflix' julekvartal gav et overskud på 48 millioner dollars mod 8 millioner året forinden. Forretningen uden for USA giver dog stadig underskud, selv om det bliver mindre end tidligere. Samtidig kom der også 1,74 millioner nye kunder til på de udenlandske markeder, så Netflix i dag har 44,4 millioner.
Det sendte sammenlagt Netflix-aktien op med hele 17 procent, til 395 dollars pr. aktie, og slog dermed den tidligere rekord på 380,58 dollars fra 23. december 2013.
Slut med samme pris
Netflix' topchef og grundlægger, Reed Hastings, forventer, at han også i januar-marts 2014 kan øge kundemængden med 2,25 millioner.
Netflix konkurrerer i Danmark med blandt andre TDCs YouBio, HBO Nordic og Viaplay.
Samtidig vil Netflix ændre på den faste månedspris - i Danmark 79 kroner - som abonnenterne betaler for at kunne vælge i hele kataloget, hvilke film og TV-serier de ønsker at se over netforbindelsen, enten på fjernsynet, computeren eller mobiltelefonen. Ud over det nuværende abonnement, som i USA koster 7,99 dollars om måneden, er planen at tilbyde et månedsabonnement til 11,99 dollars, hvor man kan dele sin Netflix-konto med venner og familie. Endelig har Netflix i december tilbudt nye kunder at komme i gang for 6,99 dollars om måneden.
Netflix satte for nylig priserne op i Irland men lovede samtidig, at de ikke ville stige de næste to år.
Tre abonnementstyper
Netflix producerer sine egne serier, »House of Cards« og »Orange is the new black«, for at kunne levere originalt materiale, som skal holde på kunderne.
Planen er at indføre tre forskellige abonnementstyper, men der kan ifølge Reed Hastings gå »lidt over et år«, før det sker.
»Det afhænger helt af, hvornår vi føler os vel tilpasse med, at vi har noget, som føles rimeligt og passende for kunderne,« siger han.
I juli 2011 oplevede Netflix et frafald på hundredtusinder af kunder, da priserne blev sat op.
Netflix åbnede i Danmark i oktober 2012 og er i dag i syv europæiske lande. Planen er dog at udvide »substantielt« i Europa.