Netflix mister popularitet op til prishop

Verdens største filmstreamingtjeneste henter langt færre nye kunder end ventet, og nu øges konkurrencen hjemme i USA, samtidig med at priserne stiger.

Foto: STEVE MARCUS. Netflix' topchef og medstifter, Reed Hastings, henter ikke nye kunder i samme tempo som forventet og får nu konkurrence af Amazon i USA. Arkivfoto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Trods populære TV-seriehits som »House of cards«, »Making a murderer« og »Orange is the new black« forventer den amerikanske streamingtjeneste Netflix ikke at hente nær så mange ekstra kunder hjem som forventet. Og nu vokser konkurrencen på hjemmemarkedet i USA.

Kun 500.000 nye seere i USA og to millioner på verdensplan vil blive nye Netflix-kunder i 2. kvartal, anslår Netflix, der er verdens største betalings-TV-tjeneste, og det er langt under, hvad analytikerne havde forventet. Internationalt var næsen sat op efter 3,5 millioner nye kunder.

Amazon skærper konkurrencen i USA

Derfor styrtdykkede Netflix' aktiekurs straks med hele 11,6 procent, kort efter at regnskabet for årets første tre måneder blev fremlagt mandag aften, selv om Netflix fra januar til marts sagde goddag til endnu 6,7 millioner abonnenter og nu har 81,5 millioner på verdensplan. De 46,9 millioner er amerikanere, mens 34,5 millioner ser med i resten af verden.

Netflix åbnede i januar i endnu 130 lande for at sikre sig vækst uden for USA, hvor markedet er blevet mere trægt, og konkurrencen øges konstant - senest med internetgiganten Amazons beslutning om at gøre det muligt at abonnere separat på sin filmtjeneste.

I mange af de nye lande tilbyder Netflix kun indhold på engelsk og endnu ikke tager imod lokale betalingskort, og det - erkender Netflix-topchef Reed Hastings - tiltrækker ikke kunder i større omfang.

»I løbet af de næste par år vil vi udvide på lokalsprogene, og så vil vi få flere muligheder,« sagde han ved regnskabsfremlæggelsen.

Flere penge på egne produktioner

Her blev det også slået fast, at Netflix vil bruge flere penge på selv at producere både film og TV-serier, som man kun kan se hos Netflix. I 2016 er der sat fem milliarder dollars af, i 2017 stiger budgettet til seks milliarder dollars. Egetproduceret indhold skal skille de efterhånden mange musik-, film- og TV-streamingtjenester ud fra hinanden og give dem et særpræg, som får folk til at ville lægge en månedlig betaling netop her.

Netflix lancerer 5. maj sin første fransksprogede serie, »Marseilles«, og til juni følger den første japansksprogede, »Hibana«.

Kina er endnu ikke med på Netflix-landkortet, men Netflix forhandler ifølge Reed Hastings om mulighederne.

Prisstigninger i Danmark og USA

Netflix åbnede i Danmark i oktober 2012. Her stiger prisen pr. måned nu for også eksisterende kunder fra 79 til 89 kroner for standardpakken og fra 109 til 119 kroner for den udvidede pakke, hvor man se Netflix på flere enheder og i bedre billedkvalitet. Også i USA hæves priserne fra maj.

Netflix omsatte i januar-marts for 1,96 milliarder dollars og opnåede et overskud på 27,6 millioner dollars. Det er omkring fire millioner dollars mere end for et år siden, hvor omsætningen lå 400 millioner dollars lavere. Netflix henter fortsat størstedelen af sin omsætning - nemlig 1,21 milliarder dollars i 1. kvartal - i USA.

Netflix-aktien er på et år steget med mere end 60 procent.