Netflix kunne ikke vise markedet, hvad det ville se

Netflix skuffede markedet markant med sit regnskab for andet kvartal, der slet ikke bød på lige så mange nye abonnenter, som analytikerne havde håbet på.

Netflix fortæller i regnskabet, at hjemmemarkedet i USA vokser med udbygningen af den digitale infrastruktur, men at markedet også efterhånden er ved at være modnet i takt med Netflix' egen vækst og flere ankomne konkurrenter. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN LANE

Streamingtjenesten, der sidste år ankom til det danske marked, lagde 630.000 amerikanske kunder til butikken, godt 100.000 færre end ventet ifølge Bloomberg, mens der kom 610.000 internationale abonnenter til.

Det sendte aktien markant ned på trods af, at nettoresultatet steg til 29,5 mio. dollar eller 49 cent per aktie mod ventet 40 cent per aktie. Omsætningen steg til 1,07 mia. dollar, hvilket var på linje med forventningerne.

Netflix fortæller i regnskabet, at hjemmemarkedet i USA vokser med udbygningen af den digitale infrastruktur, men at markedet også efterhånden er ved at være modnet i takt med Netflix' egen vækst og flere ankomne konkurrenter. Derfor venter man også lavere vækst i antallet af abonnenter.

Derfor har selskabet da også iværksat store ekspansionsplaner, der har bragt tjenesten til Storbritannien, Sydamerika og Norden. Den internationale kundebase steg til 7,75 mio. i kvartalet fra 3,62 mio. året før. Omsætningen var på 166 mio. dollar, hvilket gav et underskud på 66 mio. dollar.

»Vi har valgt en strategi, der i bund og grund putter al vores indtjening fra USA ind i international ekspansion. Det kræver is i maven for investorerne,« sagde administrerende direktør Reed Hastings på en video til investorer efter regnskabet.

Efteråret er TV-tid, og Netflix forventer ifølge sit regnskab at lægge 1,09 mio. nye amerikanske kunder til i tredje kvartal samt 900.000 udenlandske.