Netflix fortsætter rekordridt

Den amerikanske streaminggigant Netflix er tilsyneladende ustoppelig på det amerikanske aktiemarked, hvor selskabet for anden dag i træk satte kursrekord, mens markedet som helhed faldt. Og Netflix er tæt på at tage sidste skridt op på skamlen til at stå øverst som det dyreste medieselskab på det amerikanske marked.

Foto: STEPHANE DE SAKUTIN. (ARKIV) In this file photo taken on September 15, 2014 The Netflix logo is pictured in Paris. Der skrives dansk tv-historie, når tv-serien "The Rain" har premiere i denne uge. Serien er nemlig den første danske serie, som er forbeholdt Netflix-kunder. Det skriver Ritzau, tirsdag den 1. may 2018.. (Foto: STEPHANE DE SAKUTIN/Ritzau Scanpix)
Læs mere
Fold sammen

Onsdag gik Netflix forbi Comcast, mens det torsdag var navnkundige Walt Disney, som kortvarigt blev sendt ned i rækken. Disney kom dog lidt tilbage sidst på eftermiddagen og er derfor stadig et »mulehår« på 360 mio. dollar mere værd end Netflix.

Med stigningen er Netflix' markedsværdi nu på næsten 152 mia. dollar eller hele cirka 965 mia. kr. Til sammenligning har Disney torsdag en markedsværdi på godt 152 mia. dollar, mens Comcast, der ejer kendte mediebrands som NBC, NBCUniversal, Telemundo og Xfinity, er knap 146 mia. dollar værd efter endnu en dag med kursfald.

Torsdag steg aktien i Netflix med 1,3 pct. til 349,29 dollar, og det kom i kølvandet af en stigning onsdag på 4,0 pct. Aktien er nu gået op med mere end 80 pct. i 2018, mens aktiemarkederne stort set har stået stille i år. Netflix er den aktie, som har klaret sig bedst i S&P 500-indekset i 2018.

Netflix startede oprindeligt i 1997, og i de første mange år var det alene en filmudlejningstjeneste, hvor man med posten kunne modtage DVD'er. På et tidspunkt var økonomien så presset, at man forsøgte at sælge sig selv til konkurrenten Blockbuster, der siden hen er gået konkurs. Det var først i 2007, at man lancerede en streamingtjeneste, der nu går sin sejrsgang verden over.

I første kvartal 2018 fik Netflix netto 7,4 mio. nye kunder og rundede et globalt abonnementstal på 125 mio. kunder.