Netflix erobrer nye markeder: Udvider med 130 lande

Indien, Rusland, Sydkorea og Tyrkiet er blandt landene, hvor Netflix forsøger at få kunder til at tilslutte sig de eksisterende 74 mio. abonnenter.

Den amerikanske streamingstjeneste, Netflix, har lancerer sin tjeneste i yderligere 130 lande, og tredobler derved antallet af markeder, hvor den traditionelle Film- og TV-branche bliver udfordret af giganten. Fold sammen
Læs mere
Foto: ETIENNE LAURENT

Den amerikanske streamingstjeneste, Netflix, har lancerer sin tjeneste i yderligere 130 lande, og tredobler derved antallet af markeder, hvor den traditionelle Film- og TV-branche bliver udfordret af giganten.

Det skriver Financial Times.

Indien, Rusland, Sydkorea og Tyrkiet er blandt landene, hvor Netflix forsøger at få kunder til at tilslutte sig de eksisterende 74 mio. abonnenter. Udfordringen bliver i særdeleshed at levere nok kvalitets-tv, der passer til de individuelle landes smag og ønsker, lød det fra Consumer Electronics Show i Las Vegas, hvor udvidelsen blev offentliggjort.

Det eneste store marked som Netflix nu mangler at integrere, er det kinesiske, hvor selskabet, ifølge administrerende direktør Reed Hastings, dog håber at komme hen i fremtiden.

Netflix har på mange måder været med til at revolutionere tv-branchen, især i USA, hvor de etablerede mediekoncerner er i knæ med kunder, der skifter kabel-tv pakken ud med streamingtjenester som Netflix og Amazon. Tager man et kig på den amerikanske børs, faldt medieselskabernes aktier i 2015 samlet med 5,7 pct. og underpræsterede derfor i forhold det samlede aktiemarked, der for året forblev uændret. Til sammenligning steg Netflix-aktien 140 pct. i 2015.