Netbutikker tager sig fedt betalt for levering

Det er over dobbelt så dyrt at få bragt dagligvarer ud via netbutikker end fra den lokale købmand, viser en ny undersøgelse. Ikke overraskende, mener online-butik.

Online-forretningerne tager op til 150 kroner for at levere varerne, og det gennemsnitlige gebyr er på 61 kroner. Langt billigere er det at få bragt varer ud via en almindelig dagligvarebutik, der i gennemsnit tager 24 kroner per udbringning.

Det viser en undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen, der har identificeret syv internet-supermarkeder, hvor forbrugerne kan finde varerne i en online-forretning og derigennem få dem leveret til hjemadressen.

Prisforskellen på online butikker og almindelige daglivarekæder er ikke overraskende, lyder det fra Thomas Jensen, der er indehaver af Telebudet.dk:

"For almindelige butikker er det jo fru Jensen henne på hjørnet, der skal have varerne. Vi har et meget større område at køre ud til. Desuden pakker kunden ofte selv varerne hos købmanden. Det bruger vi rigtigt meget tid på," siger han til Computerworld.dk.

Gratis levering

Omkring en fjerdedel af de almindelige dagligvareforretninger tilbyder udbringning.

”Vi har undersøgt, hvor mange butikker, der bringer dagligvarer hjem til kunderne. Det overraskende resultat er, at hele 26 procent af dagligvareforretningerne tilbyder at bringe varerne ud til kunderne. Og det behøver ikke nødvendigvis at være dyrt. For gennemsnitligt 24 kroner pr. udbringning kan forbrugerne spare meget tid og besvær,” siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Mange af de butikker, der bringer varer ud, gør det gratis. Fire ud af ti tilbyder denne service uden, at det koster ekstra for kunden. Forbrugerstyrelsen offentliggør ikke navne på de forskellige butikker - herunder hvem der er den dyreste og billigste.