Netbutikker mister kunder ved kassen

Hver tredje netshopper efterlader den virtuelle indkøbskurv uden at gennemføre købet.

Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De stikker hovedet ind. Tager et kig på de mest interessante varer. Langer et udvalg i den virtuelle indkøbskurv og damper så af fra butikken og lader varer være varer.

Selvom dansk e-handel ifølge PBS fortsat oplever vækst i antallet af transaktioner, som i tredje kvartal steg med 16 procent i forhold til samme kvartal året før - og dermed lander på 11.349.314 gennemførte kortbetalinger på nettet og en omsætning på 5,1 milliarder kroner - så går de glip af langt større omsætning.

Hver tredje netshopper efterlader nemlig sin virtuelle indkøbskurv uden at gennemføre købet. Sådan lyder konklusionen i en analyse, som analysevirksomheden Userneeds har gennemført for webbureauet Dwarf blandt 2.016 danskere.

- Det er naturligvis en del af købsbeslutningen, at kunderne browser lidt rundt, fylder indkøbskurven op og ombestemmer sig igen. Men når en ud af tre køb bliver afbrudt, så er det altså en omfattende tabt onlineomsætning, siger administrerende direktør i Dwarf, Peter Grønne, der peger på, at det svarer til en tabt omsætning på mere end ti milliarder kroner årligt, når danske netbutikker taber hvert tredje køb på vej til afslutning af købet.

Ifølge analysen er de overvejende årsager til, at kunderne vælger at efterlade varerne i netbutikken uden at handle, at de egentlig ikke havde besluttet sig for at købe noget eller blot blev forstyrret, mens de sad ved skærmen, ligesom mange af dem bliver overrasket over gebyrer og leveringsomkostninger. 

Her er netbutikkerne som kunderne foretrækker.

Synlige priser

Hos FDIH - Foreningen for Distance- og Internet Handel peger direktør Morten Kamper på information og brugervenlighed som afgørende for, om netkunderne efterlader allerede valgte varer tilbage i onlinebutikken.

- Mange butikker kan blive langt dygtigere til at gøre det klart for kunderne, hvad pris og leveringsomkostninger dækker over. Når kunderne pludselig opdager, at varen bliver langt dyrere, når de klikker sig frem til at afslutte købet, så er det let at fortryde købet, fordi de synes det er for dyrt, siger han og peger på, at mange internetbutikker gør sig mange bestræbelser for at få en placering i toppen af de mange prissammenligningstjenester - og skilter derfor med den laveste pris uden gebyrer og fragt, som dermed først bliver synlige for kunden, når de klikker sig frem til betaling.

Giv særlige tilbud

Ifølge Morten Kamper bør internetbutikkerne i stedet stræbe mod at informere kunderne bedre og dermed opnå en gennemsigtighed, så der undgås for mange afbrudte køb.

- I USA gør internetbutikkerne meget ud af at servere særlige tilbud og rabatkuponer til kunderne. Vi ser det også i nogle butikker i Danmark, men flere vil kunne fastholde kunderne den vej. Det kan være gennem en særlig rabat, hvis kunden gennemfører købet inden for den næste time eller måske et fængende tilbud om at få noget ekstra i kurven, hvis de køber en bestemt vare, lyder rådet fra Morten Kamper, der peger på, at generel brugervenlighed naturligvis også har en afgørende betydning for, om kunderne lægger ordren, når de når frem til kassen.

Kan virksomheden reducere antallet af klik og indtastninger i købsprocessen, vil det også være medvirkende til at øge antallet af gennemførte transaktioner.

I Dansk e-handelsanalyse for tredje kvartal 2009, der er baseret på interview med 713 danskere over 15 år, svarer 16 procent da også, at de lægger vægt på, at firmaet hjemmeside ser professionel ud.