Netbutikker eksploderer - detailhandlen sover

Omkring 1000 nye netbutikker har åbnet for salg i Danmark i 2006 og udfordrer dermed den almindelige danske detailhandel, som tilsyneladende sover i timen.

Screenshot fra Kompletts danske hjemmeside. Fold sammen
Læs mere
I dag åbner norske Komplett ASA netbutikken komplett.dk for danske kunder med elektroniske varer som PCere, mobiltelefoner og kameraer, og bliver dermed endnu en i rækken af nye netbutikker i 2006, som udfordrer den almindelige danske detailhandel.

Men detailhandlen har endnu ikke opdaget konkurrencen, mener administrerende direktør Bruno Christensen i konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia A/S, der beskæftiger sig med detailhandel, forbrugere og mærkevarer.

"Det er en skjult trussel, som endnu ikke er kendt af detailhandlen. Vi lever i en højkonjunktur, så detailhandlen mærker ikke, at nethandlen vokser så meget, som den gør i øjeblikket, siger Bruno Christensen.

Nethandlen vokser med 15 til 20 procent om året, mens den almindelige detailhandel vokser med tre til fem procent, vurderer han.

"Når kurven knækker (fra højkonjunktur, red.), vil man i detailhandlen opdage, at man mangler omsætning," siger Bruno Christensen.

Senest har også energiselskabet NRGi sat alle sejl til for at udkonkurrere etablerede hvidevarekæder som Punkt1 og Elgiganten med Internetbutikken Wupti.

Og de nye netbutikker spås gode chancer på det danske marked af direktør for Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, Morten Kamper.

"Jeg synes ikke, at de store dagligvarekæder har vist sig at være særlig stærke på nettet endnu. Det er et kæmpe marked og en aktør som komplett.dk bør kunne klare sig godt. Det handler om, at de skal have gode priser, være kendte og kunne overbevise kunderne om, at de yder en god service," siger Morten Kamper til Business.dk.

FDIH estimerer, at omkring 1000 nye netbutikker har åbnet for salg i Danmark i 2006.

Det er en ganske pæn vækst, idet der i alt findes omkring 5000 netbutikker med salg i Danmark, vurderer direktør i FDIH, Morten Kamper.

"Nogle er dem er ikke seriøse forretninger og har en meget lille omsætning. Men mit gæt er, at mellem en tredjedel og halvdelen lever af det," siger Morten Kamper.

Komplett ASA har netbutikker i ni europæiske lande og omsatte i 2005 for ca. to milliarder danske kroner.