Netbutikken Asos kæmper med indtjeningen

Den britiske netbutik Asos er på slingrekurs. Selskabet formår ikke at styre omkostningerne, og salget i de første to måneder af året lever ikke op til forventningerne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er slinger i den ellers veludførte vals, som den britiske internetbutik Asos det seneste år har udført. Over det seneste år har Asos fordoblet sin værdi og selskabet er i dag 5,3 milliarder pund værd, svarende til godt 47 milliarder kroner.

Men ifølge den britiske avis The Guardian kæmper Asos med at styre omkostningerne, der er fulgt med den voldsomme vækst. I går advarede selskabet om, at stigende omkostninger til varehuse og tab i forbindelse med opstart i Kina vil gå ud over årets samlede indtjening.

Det fik omgående aktien til at falde drastisk med 22 procent i går, tirsdag. Det er det største fald i aktien siden 2008. Ved den britiske børs' lukketid, lå aktien nede med 8 procent.

Udgifter til nye varehuse i Storbritannien og et »hub« i Berlin vil øge omkostningerne med 13 millioner pund, svarende til knap 116 millioner kroner, i forhold til hvad selskabet tidligere har meldt ud, og IT-omkostningerne vil også stige, meddeler selskabet. De samlede omkostninger for året vil dermed ligge på 68 millioner pund, svarende til 605 millioner kroner.



Udover de øgede omkostninger er Asos ramt af et mindre salg i årets første to måneder, end investorerne forventede, hvilket også var med til at få investorerne til at sende aktien ned.

Investorer forventer, at resultatet før skat vil lande på 65 millioner pund, svarende til 578,5 millioner kroner.

Asos er grundlagt i 2000 og har haft stor succes med at sælge modetøj på internettet og har den danske ejer af Bestseller, Anders Holch Povlsen, som investor.