Nestlé nedjusterer forventningerne efter udfordringer på vækstmarkeder

Den schweiziske fødevaremastodont Nestlé ser ikke længere lige så fortrøstningsfuldt på fremtiden, efter at det har fremlagt sit regnskab for årets første ni måneder. Det skyldes især et vigende salg på vækstmarkederne.

Foto: DENIS BALIBOUSE. Babymad set i supermarked nær Nestlés hovedkvarter i Schweiz.
Læs mere
Fold sammen

I de ni første måneder opnåede koncernen en organisk salgsvækst på 3,3 pct. Til sammenligning havde analytikerne ifølge Bloomberg ventet 3,5 pct. Samlet solgte koncernen for 65,5 mia. schweizerfranc, hvilket også var under analytikerkorpsets forventninger, som lød på 65,8 mia. schweizerfranc.

Det er primært på vækstmarkederne, at fødevaregiganten er udfordret. Her presses Nestlé af stigende priser på råvarer, hvilket har fået koncernen - i lighed med dens konkurrenter - til at hæve priserne på sine produkter. Og det har forbrugerne ikke taget godt imod.

Oven på de skuffende salgstal nedjusterer Nestlé sine forventninger til den organiske salgsvækst for i år til omkring 3,5 pct. Tidligere havde koncernen ellers meldt ud, at den ventede en organisk vækst i omegnen af det, den præsterede sidste år - nemlig 4,2 pct.